Ny rekord av Nittedals seniorskyttere
Etter forrige runde av Østlandscupen var det knyttet stor spenning
til hvilken motstander vi ville få i semifinalen av B-cupen. Av resultatene var det ett
lag som skilte seg ut som en umulig motstander, nemlig Kongsberg. De oppnådde 2 704
poeng og det betyr hele 338 poeng i gjennomsnitt pr skytter. Dette var 50 poeng mer enn
nest beste lag i den runden, og hele 98 poeng mer enn Nittedal oppnådde.
I forrige runde hevet Nittedal seg til uante høyder i sum for åtte
skyttere, med 2 608 ble det ny lagsrekord. Dette var 7 poeng mer enn forrige
toppresultat fra 1997 (på tide at den ble slått). Og at Nittedal har noe på gang også
når det gjelder seniorskytingen kan det ikke være tvil om. Laglederen foretok i forkant
av semifinalen en vurdering av de enkelte skytterne på laget med tanke på hva som var
realistisk mulig å prestere av de enkelte. Var det mulig å tukte for eksempel Kongsberg
om alle presterte maks samtidig? Oppsummeringen av potensialet basert på det beste
enkeltresultatet for den enkelte hittil i år, viste at vi på en god dag kunne oppnå
rundt 2 634 poeng hvis alle presterte maksimalt på en gang. Lang fra nok til å
tukte Kongsberg om de skulle bli motstander.
Men, Kongsberg ble trukket ut som vår semifinalemotstander og vi
kunne senke skuldrene med tanke på at dette ble umulig.
For å utløse spenningen med en gang, det ble også umulig for
Nittedal åtte skyttere, men akk så moro det var underveis. For, når 4 skyttere fra
hvert lag hadde skutt, lå Nittedal kun 6 poeng bak Kongsberg. Skulle det bli en sensasjon
denne kvelden? Da de siste 4 skytterne fra hvert lag skulle på banen syntes det
imidlertid som om Kongsberg mente at nok var nok. Riktignok hadde de også spart sine
antatt beste til siste laget, men de måtte likevel trå til med kanonskyting for å sikre
inn en seier. Når Knut Bråthen og Erik Rognli fra Kongsberg så skjøt henholdsvis 347
poeng og 345 poeng hjalp det ikke at våre to antatt beste, Odd Arne Samdal og
Når oppsummeringen ble gjort, viste det seg at Nittedal hadde skutt
ti poeng mer enn det som ble antatt som potensialet. Snakk om kollektiv prestasjonsheving!
Med 2 644 poeng, satte disse åtte skytterne ny lagsrekord;
![]() |
|||
| Bak fra venstre: Per Olav Listou Arne Hjortland Odd Arne Samdal Ketil Gundersen Per Einar Lunde Foran fra venstre: Henning Tøn Daniel Jøndal Listou Karoline Andersen |
323 poeng 315 poeng 344 poeng 341 poeng 327 poeng 320 poeng 334 poeng 340 poeng |
||
Nittedal tapte til slutt for Kongsberg som fikk 2 687 poeng, en
margin på hele 43 poeng. Forskjellen fra forrige runde var likevel mer enn en halvert
etter den meget gode skytingen til Nittedal.
Av enkeltresultater må det nevnes at Odd Arne Samdal nok en gang
presterte et kanonresultat med 344 poeng og at junioren(!) Karoline Andersen skjøt
utrolige 245 poeng på 25-skudden, og 340 poeng på 35-skudden. Ikke mange juniorer gjør
dette etter henne, og vi gleder oss til å følge henne i hennes første seniorsesong
neste år. Også junioren Daniel Jøndal Listou deltok på laget, og skjøt respektable
235 poeng og 334 poeng og knuste med det mange av de garvede seniorskytterne på
Nittedalslaget. Med to så gode juniorer på laget er det bare å se fremover, og vi
kommer tilbake igjen med et nytt forsøk på Østlandscupen neste år. Da har vi også
håp om å få med igjen en av årets beste skyttere som dessverre fikk siste del av
sesongen ødelagt pga skade. Med normal skyting vil hans inntreden heve sluttsummen med
ytterligere 20-25 poeng. Vi gleder oss allerede til neste år.
Nittedal har i det hele tatt hatt et meget godt og aktivt år for
seniorene. Mange har startet opp med skyting som senior etter innføringen av de nye
klassene 1 og 2 på 200m. Disse skyter et meget rekrutteringsvennlig program, klasse 1
skyter alt liggende og klasse 2 skyter liggende og knestående.
Ingen av disse seniorklassene skyter stående, og dette har gjort
terskelen meget lav for å starte med skyting eller for å gjenoppta skytingen igjen for
tidligere skyttere. Nittedal er et godt eksempel på at dette har slått positivt ut, og
har flere skyttere, både nye og tidligere skyttere i begge disse klassene i år. Vi
håper også på ytterligere seniorrekruttering i årene fremover når vi utpå høsten
også åpner vår nye innendørs 15-metersbane på Varpet med 8 elektroniske skiver.
Vi får derved bare oppfordre tidligere skyttere og nye interesserte
seniorer til å starte opp med skytingen, det ligger til rette for dere.
Håpet eller skal vi si drømmen, til årets lagleder i
Østlandscupen er at vi neste år må gjennomføre reelle uttakningsskytinger for å
plukke ut laget.
Takk for innsatsen i år alle sammen.
Nittedal, 7. september 2007
Per Einar Lunde
lagleder Østlandscupen
En detaljert sammenligning av lagenes resultater finner du her.