Hopp til hovedinnhold

Image
Lørdag sjøt klasse 4 sin feltrunde. Kenneth Lines prikket inn 58 poeng på minneskytingen, 23 plass som premieres med minnemedalje. Per Einar Lunde endte på 52 poeng og havnet med det langt nede på listene. På feltrunden endte Kenneth med 23 treff og Per Einar med 19, og det holder dessverre ikke til begerplass.

På banen hadde klasse 3 sin skyting. Av de 835 i klassen ble Bjørn Granaune vår bestemann med 228 poeng, det gir 198 plass og lite beger. Rune Dahl hadde en tung dag på banen og endte med 211 poeng.

På 100 meter hadde 409 rekrutter sitt oppgjør. Fra Nittedal hadde vi med 4 unge og lovende skyttere, der 2 var debutanter i Landsskytterstevnets virak. Best ble Denise Tøn og debutant Robin Belgen, begge med 244 poeng rangert til 68. og 74. plass. Begge fikk Middels beger for disse resultatene. Knut Atle Stovner endte på 242 poeng, 106. plass og lite beger. Debutanten Sondre Skartlien Bergh skjøt også meget godt og endte med 233 poeng under vanskelige forhold med vekslende vind som definitivt ikke var til hjelp med cal. 22 våpen. Med bakgrunn og erfaringen disse skytterne har, så er dette gode prestasjoner og vi ser frem til neste sessong da vi helt sikkert vil se resultater nærmere toppen.


På søndag har V65 vært ute i felten og Odd Østerhus vartet opp med et nytt toppresultat på 30/25. Odd er en gammel ringrev i felten og hadde finaleplass i grovfelten i Steinkjer i 1987, og så ny finaleplass i finfelt på Elverum 1 2010. På fredag ettermiddag ligger han på skive 9 i finalen, da med samme utgangspunkt som de 9 foran og med mulighet til å kunne gå helt til topps i årets LS. Arne Hjortland leverte sterke 29 treff og en 92. plass. På minneskytingen fikk Odd 57 poeng og Arne 56, det bør holde til medalje.

Klasse 1 har også vært i felten, Best av våre ble Espen Melby med 21 treff, det holdt til lite beger og en 95 plass av 268. Andreas Lunde endte med 16 treff og Cathrine Sæbø med 11 treff.

Eldre Rekrutt har gjort unna sin baneskyting søndag. Vi hadde store forhåpninger til Steffen Nielsen som har skutt toppresultater i hele sommer. LS er LS og skytterne ønsker å "gjøre det" akkurat her, dette kan føre til at det kan "koke" litt mellom ørene. Dessverre var det hele ødelagt for Steffen etter de første 2 skuddene som ble 9-ere. Han endte på 247 poent og lite beger, dette er nok litt mindre enn han hadde ønsket seg. Joakim Thue endte også på 247 poeng og fikk med seg et lite beger, et godt resultat med Joakims erfaring. Debutanten Håkon Orskaug endte til slutt på 242 poeng. Han hadde 146 etter de første 15 skuddene, fortsatte med 5 innerblinker. Men, så kom nok LS-fenomente og de 5 siste ble tunge og han mistet 4 poeng til. Likevel, dette er knallsterkt av en debutant og lover godt for fremtiden. Erik Stavås Lunde satte likegodt "pers" idag med sine 232 poeng, ett poeng mer fikk debutanten Eivind Kylgård, 233. Klasse eldre rekrutt er knallhard, av de 485 skytterne fikk 40 stykker 250 poeng og i toppen gjelder kun 10-ere og det krever lang erfaring og mye trening: Disse karene er på riktig vei.

Image
Årets stevne arrangeres på Elverum og er i full gang. Nittedalssytterner er etablert i skyttercampen og det er god stemning. Torsdag en var preget av værgudenes vrangvilje og det ble en fuktig dag, etterpå har været bedret seg dag for dag og lørdag er det solskinn.
Skytingen startet allerede på tordag med militært norgesmestersap der Ketil Gundersen var vår eneste deltaker. Norgesmesteren fra 2005 lykkes dessverre ikke denne gangen og endte langt ned på listene. Denne uken har også Norgescupens 2. runde gått i Østerdalen. Konstanse Skøyen har vist gryende storform de siste ukene og har fulgt opp seieren i Fløyterstevnet forrige helg med nye toppresultater i norgescupstevnene. I Nordskogbygda ble det 349 poeng og ligger der på en 2. plass, i Sørskogbygda skjøt Konstanse fullt hus igjen og leder stevnet med 350 poeng. Dette ser lovende ut, og vi venter med stor spenning på baneskytingen tirsdag morgen der vi vil ha Konstanse med i tetstriden.

På fredagens innledende skyting ble det igjen "ringreven" Odd Østerhus som leverte Nittedals beste prestasjon. I klasse V65, som skyter på 100-meter, ble det 247 poeng på Oddemann. Etter de 15 første skuddene hadde han 149 poeng, det gjorde nok sitt til at pulsen steg betraktelig før grunnlaget der han nappet ut to niere og endte med 98 poeng. 247 poeng holdt til lite beger og en 94. plass av de 326 startende, forøvrig samme poengsum som forhåndsfavoritten Normann Dahle fra Urskog.
Arne Hjortland endte opp med 242 poeng og havnet med dette resultatet et godt stykke ned på resultatlisten.
I klasse 1 var 4 skyttere i ilden, best gikk det for Jonny Nielsen som i sin LS-debut vartet opp med 241 poeng, det holdt til middels beger og en 65. plass av de 374 startende. Andreas Lunde hadde ikke den store dagen og endte opp med 239 poeng, noe mindre enn det han er god for. Debutantene Espen Melby og Cathrine Sæbø sluttet på 233 og 224 poeng.

Nittedal stiller i år med hele 33 skyttere på Elverum. De første har allerede vært i ilden. Ved å klikke på denne linken får du en oversikt over lagets skytter og når de skal ilden. Baneskytingene vises live på internett og du finner den, samt oppdaterte resultatlister ved å klikke her: http://www.landsskytterstevnet.no/2010/. Klikk på livevisning og den skiva som vedkommende skal skyte på.
NB! De oppgitte tidene er oppropstid - skytetid er 30 minutter senere.

Ellers kan vi absolutt anbefale folk å ta en tur oppom arenaen eller skyttercampen, nittedølene befinner seg i Camp Martnvegen - det er godt skiltet. Regn med litt ekstra tid for å komme seg til og fra Elverum denne uka, det er mye folk i området og diverse omkjøringer vil bli satt i verk.

Ingen i juniorklassen maktet å straffe Konstanse Skøyens 350 poeng på årets Fløyterstevne. Hun gikk dermed av med seieren i denne beintøffe klassen. Selv var hun ikke helt tilfreds med resultatet; det var for få innerblinker!
Vi forstår at den unge damen stiller strenge krav til seg selv, og vi andre får krysse fingrene for at hun innfrir egne krav når Landsskytterstevnet, går av stabelen på Elverum i neste uke.
Magnus Arneberg Nilsen skjøt 342 på Fløyterstevnet, men var også på plass på Kongestevnet i Søndre Land og presterte 342 poeng også her. Jevn skyting og slettes ingen dårlig poengsum, men illustrerer hvor hard konkurransen i denne klassen er når dette plasserer ham inn på en 46. plass av 72 skyttere på Fløyterstevnet og 34 av 53 på Kongestevnet. Marginene er små.
Magnus Skøyen endte på 322 og har stort potensiale som kan hentes inn med litt trening.
I Eldre Rekrutt Skjøt Steffen Nielsen pene 347 etter en omgang på 100 poeng med 8 innerblinker. Selv med bare tre tapte poeng og hele 25 innerblinker, havnet han nede på 19. plass av 69 skyttere. Steffen har potensiale for å hente inn ytterligere tre poeng, så vi kan nok regne med mer fra den kanten.
I Rekruttklassen deltok Knut Atle Sørskogen Stovner og Sondre Skartlien Berg. Knut Atle feide inn 240 poeng og 96 på omgangen og med 336 havnet han på en 22. plass i klassen. Knut Atle hadde nok ikke sin beste dag på banen og kommer til å klatre mange plasser opp når han får krympet samlingene sine innenfor nier-ringen.
Sondre hadde nok heller ikke sin beste dag på banen under Fløyterstevnet. Han endte opp på 227 poeng og et stykke nede på resultatlista. Sondre vil nok ha revansj på dette resultatet, og LS er ikke noe dumt stevne å sørge for det på.

Ungdommene våre skjøt også felt på Fløyterstevnet. I Juniorklassen skjøt Konstanse 30 treff og 23 innertreff, noe som holdt til en flott 6. plass i klassen.
Magnus Skøyen skjøt pene 27 treff og 15 innerteff, dette holdt imidlertid ikke til noen god plassering i juniorklassens tøffe selskap.
Magnus Arneberg Nilsen hadde et uheldig hold med bare 1/1 og endte på 23 treff og langt ned på lista. Han er imidlertid kapabel til å fylle et feltopplegg, så han kommer nok sterkere tilbake.
I Eldre Rekrutt skjøt Steffen Nielsen 41 treff og 29 innertreff, noe som plasserte ham på 25. plass av 56 skyttere. Selv med ett innertreff til ville det bare ha flyttet ham opp til 15. plass, så selv med glimrende skyting er det altså ikke nok. Nok en illustrasjon på hvor tøft det er å konkurrere i Eldre Rekrutt.
I Rekruttklassen skjøt Knut Atle Sørskogen Stovner flotte 28 treff og 16 innertreff. I finalen oppsto det dessverre en liten misforståelse som gjorde at Knut Atle skjøt alle 12 skuddene i én blink og han fikk dermed bare 6 treff og 5 innertreff tellende i finalen. Dette vil neppe skje ved neste korsvei. Man lærer så senge man skyter!

Resultater fra Fløyterstevnet, bane finner du her:
Resultater fra Fløyterstevnet, felt finner du her
Resultater fra Kongestevnet finner du her

Konstanse Skøyen knallet til med fullt hus, 350 poeng, i juniorklassen på Fløytertevnet på Nordre Land i dag.
Det blir spennende å se om hun holder topp-plasseringen når morgendagens skyting er ferdig.
Hun vant også juniorklassen i Skiptvedt forige helg, da med 349 poeng. Konstanse bekrefter dermed at hun er i rute før Landskytterstevnet.
Det er en del skyttere fra Nittedal som tar runden Søndre Land - Nordre Land - Etnedal i helgen.
Link til arrangørene finnes lettest fra Skytterlinken på dfs.no

Innbydelsen til Samlagsmesterskapet i baneskyting 2010 er mottatt. Arrangeres av Urskog Skytterlag 20-22 august.
Se PDF-fil nedenfor.

Nittedals ungdommer har skutt første runde i Østlandscupens B-cup. At det ble B-cup skyldes andreplassen i trippel-matchen mot Råde og Askim i cupens første runde. Motstander denne gangen var Styrvoll, og lagene møttes på vår hjemmebane Varpet. Egentlig en historisk begivenhet for skytterlaget. Det er første gang vi har arrangert en hjemmekamp i Østlandscup for rekrutteringsklassene.
Arrangementet gikk knirkefritt, men dessverre ble oppgaven for stor for våre skyttere denne gangen. Motstanderens jevnhet gjorde at det ble et knepent tap (1708 poeng mot 1703 poeng på fem tellende skyttere) til tross for at vi hadde de to klart beste skytterne. Det var uheldig for vår slagstyrke at skytingen ble lagt inn i skoleferietiden.
Depresjonen over tapet ga seg likevel raskt da det ble klart at laget går videre i cupen som ”Lucky looser”, altså beste poengsum blant tapende lag
Vi har for trukket Rollag og Veggli på bortebane i den runden, så det blir en langtur opp gjennom Numedal. Med vårt beste lag skal ikke deres resultat være avskrekkende. Vi har ikke stilt med vårt antatt beste lag i noen av de do første rundene, så vi skal ha mer inne enn de poengene vi hittil har fått. Det kan bli en jevn match om ikke Rollag også har hatt problemer med å stille fullt lag i sine runder så langt.
Vi gleder oss til en ny og spennende runde i Østlandscupen !

Østlandscupen for ungdom har egen hjemmeside hos arrangøren:
Moss og Våler Skytterlag
Sjekk fanen "Østlandscup 2010" til venstre på siden.

Finalen i Romeriksblinken ble avholdt på Nannestad Skytterlags bane.
Det ble to klasseseiere til Nittedal ved Konstanse Skøyen og Svein Ottershagen. Sistnevnte med comeback etter 15 års fravær fra skytesporten.
Steffen Nielsen, Knut Atle Sørskogen Stovner og Per Olav Listou skjøt seg også frem til avsluttende finaleskyting, men greide ikke å hevde seg helt i toppen.
Akershus Skyttersamlag har lagt ut omtale og resultater her:
Blinkfinalen

Hele sju skyttere har kvalifisert seg for finalen i Romeriksblinken. De kvalifiserte er på 100m: Knut A. Stovner (R), Steffen Nilsen (ER), Konstanse Skøyen (J). På 200m: Per Olav Listou og Svein Ottershagen i klasse 2 og Daniel Jøndal Listou og Ketil Gundersen i klasse 5. Vi gratulerer og ønsker lykke til i finalen. Mer informasjon finnes på samlagets sider: http://www.dfs.no/Skytterlagssider/Akershus/Romeriksblinken/ og helt sikkert i Romerikes blad.

Førstkommende torsdag arrangerer vi seniortrening med minst én av lagets instruktører til stede. Odd Arne Samdal vil være på standplass 200m og tilby instruksjon til de som ønsker det. Benytt anledningen til å få noen tips og råd!