Hopp til hovedinnhold

I helgen var det noe lenger reisevei for de ivrige feltskytterne i laget. På lørdag var det HV-cup 2 oppe i Etnedal, nordvest for Dokka og på søndag var det HV-cup 3 på Løten.
Det var på Løten fredag de fleste gode resultatene kom for her fortsatte junioren Sindre Olafsen sin gode feltsesong ved å prikke inn 30/25 og da ble det bronse og altså nok en pallplass på ham. Han har nå blitt veldig stabil på høyt nivå i felten og det gjør også at han ligger høyt oppe på sammenlagtlisten i HV-cup etter tre runder. Det var også svært gledelig å se at Adrian Haugane traff så bra på juniorprogrammet oppe på Løten. Den ferske junioren skjøt til glimrende 29/13 så nå må Sindre også se opp for konkurranse fra egne rekker. Adrian ble nummer 8 i juniorklassen med det resultatet.
For Truls Kluften gikk det best i Etnedal og her gikk det så bra at han satte pers i felten med 30/21. I Eldre Rekrutt så må det nok ennå flere innertreff til, men de kommer og med de 21 inne så ble det en femteplass på ham. I Etnedal gikk det litt tyngre for Sindre, men dårlig skjøt han jo ikke for det ble 29/13 og en femteplass også på ham.
Helene Olafsen slet litt med å få nok treff i forhold til konkurrentene begge dager og ble nummer 8 i Etnedal med 26/5 og nummer 9 på Løten med 21/9 - sammenlagt i HV-cupen ligger hun imidlertid bra an så langt.

Også de to seniorene som deltar i HV-cup har gjort sine saker bra så langt. Både Knut Atle i klasse 4 og Alexander i klasse 3 ligger høyt oppe etter tre runder. Alexander hadde også en god helg med to tredjeplasser i klasse 3, hvorav det ble flest treff i Etnedal hvor han hadde 26/16, mens han hadde 24/16 på Løten. Knut Atle hadde 25/10 på Løten som sitt beste resultat og det ga ham en 15. plass i klassen. Han ble nummer 8 i klassen i Etnedal med 25/9, men her var det mye færre deltakere.

HV-cup - Link:
http://www.skytterlag2.no/hvcupen/

Forrige onsdag og torsdag avholdt vi klubbmesterskap på 15m og til tross for en noe lavere deltagelse enn håpet så ble det kåret verdige vinnere i alle klasser.

Ekstra gledelig at vi igjen har fått opp en flott gjeng med nye aspiranter som vi skal jobbe med videre utover våren.

På seniorsiden i klasse 3-5 ble det en flott seier til unge Knut Atle Sørskogen Stovner med gode 341 poeng. En bra poengsum dette.

Klasse 2 ble vunnet av Bjørg Margrethe Jøndal med 331, klasse 1 av Trygve Bengtson med 324, J av Sindre Olafsen med 346, ER av May Helene Bengtson med 346 og R av Helene Olafsen med 340.

Alle resultatene finner dere i vedlegget nedenfor.

Vi gratulerer vinnerne, medaljene deles ut på årsfesten i november.

Nittedal Skytterlag arrangerer standplasslederkurs i skytterhuset på Varpet skytebane onsdag den 9. mars. Kurset er obligatorisk for å fungere som standplassleder under organiserte treninger og stevner.

Denne helgen var det Gjerdrum skytterlag som avholdt sitt tradisjonelle finfeltstevne oppe i Ulvedalen i Ask. Været var jo ikke det beste denne helgen, men det var likevel brukbart oppmøte av finfeltskyttere. Gjerdrum sin finfeltrunde omtales ofte som en artig løype i og med at man har variert skogsterreng og forskjellige skyteretninger Ofte så går finfelt feltrundene utover helt åpne jorder og derfor er denne variasjonen som i Gjerdrum et artig innslag.

Vi stilte med seks ungdommer denne gangen og best skjøt May Helene Bengtson som var den eneste av våre som skjøt 30 treff og 14 innertreff. Som vanlig var det imidlertid mange som skjøt 30 treff i hennes klasse Eldre Rekrutt og da viste det seg at 14 innertreff ikke holdt til pallen denne gangen. Pallen ble det imidlertid på Helene Olafsen i klasse Rekrutt etter at hun skjøt gode 29/11 med finkaliber. Det holdt til en flott andreplass og sølvmedalje bak Frogn-skytteren Vegard Saxebøl som var eneste i den klassen med 30 treff. Bror og junior Sindre Olafsen fortsatte også sin gode feltsesong selv om det denne gangen ikke ble 30 treff. Han skjøt imidlertid 29 treff og hadde hele 23 innertreff og det er også god skyting i juniorklassen. Så godt at det ble en ny plass på pallen for den godeste Sindre, bronseplass ble det denne gangen. Også Truls Kluften skjøt en bra runde med 29/16 i Eldre Rekrutt, men selv med dette resultatet ble det en 12. plass blant de mange gode skytterne i denne klassen. For junioren Adrian Haugane ble det litt tungt på kne denne gangen og da ble det 19 treff på ham. Vår ivrige aspirant Even Thingelstad fortsatte å kose seg i felten og denne gangen ble det 19 treff også på ham.
http://www.skytterlag2.no/skytterlagssider/gjerdrum/Resultater+fra+Gjerdrumstevnet+finfelt+2016.hTZ9yTxdrGYY.ips

Våre skyttere tok godt for seg under årets KM på 15m nede på Skjetten - hele fem kretsmestere ble det til slutt.

Den største overraskelse var det at vi fikk kretsmesteren i klasse 3-5. Det var Andreas Lunde fra kl. 4 som fikk bra klaff denne kvelsen og slo de øvrige 21 seniorene som stilte til start - herunder flere fra klasse 5. Han fikk 337 poeng med 12 inne etter 238 og en god omgang på 99. Vi skal her også huske på at dette var skyting av 25-skudden etter det gamle innendørsprogrammet, det vil si ingen skudd liggende, tre kneserier og to stående serier. Litt tyngre å få poengene enn på et vanlig DFS-program med andre ord. Seiersmarginen var ikke større enn at det måtte rangeres på innertiere, men som i sangen til Anne Grethe Preuss - "..av og til er en millimeter nok..". Bra gjort å ta hjem dette av Andreas, forøvrig med en syver på stående underveis, klassisk "rangeringsskudd".

Bjørg Margrethe Jøndal har vært strålende i klasse 2 denne vinteren, så det var ikke like overraskende at hun vant klasse 2 klart, men ikke desto mindre var det jo gledelig. Hun fikk 341 etter 243 innledende og 98 på omgangen.

Det var også mye god skyting blant ungdommene og både Helene Olafsen, May Helene Bengtson og Truls Kluften skjøt til 248 poeng innledende. May- Helene Bengtson vant klasse ER og ble kretsmester med 348. Truls ble nummer to med 345 poeng. Helene Olafsen vant klasse R med 346. Hun var knusende overlegen og vant med hele 11 poeng til nummer to. Sindre Olafsen vant klasse J med 344 etter å ha skutt 245 + 99. Adrian Haugane ble nummer fire med 331. I Aspirantklassen hadde vi med to ivrige som skjøt godt i Even Thingelstad med 234 og Robert Sørbrøden Miller med 225.

Vi gratulerer Andreas, Bjørg, Sindre, May Helene og Helene som kretsmestere!

Våre feltskytende ungdommer fortsetter å overbevise ute i felten. Sist helg var det Råde skytterlag som var arrangør for feltstevne og de slet med værforholdene. Ikke var det for kaldt, ikke var det snøstorm, men i stedet var det tåke som kom inn i området på grunn av det milde været. Grovfelten måtte av den grunn avlyses, men finfelt på 100m gikk greit.
Greit og mer enn greit gikk det også for de av våre ungdommer som stilte til start. Sindre Olafsen var beste junior på 30-skudden med sine 30/22, men var uheldig og ble rangert ut av pallen etter 11 treff i finalen. Tre skyttere endre på 41/30 i kampen om bronsen og Sindre ble dårligst rangert av dem på grunn av den ene bommen i finalen - da ble det en femteplass denne gangen.
Søster Helene Olafsen var beste Rekrutt på 30-skudden med 30/9 og den eneste av finkalibergjengen som klarte 30 treff. Godt gjort av Helene. I finalen ble det to bommer på henne, men det var likevel bare en som klarte å gå forbi henne i finalen takket være den gode hovedrunden. Det ble da en flott sølvmedalje på Helene og vi gratulerer med den.
May Helene Bengtson skjøt også bra i klasse Eldre Rekrutt, men en bom fikk hun og det er skjebnesvangert i den sterke klassen. Med 29/19 ble hun nr 10 og fikk siste premieplass. I finalen gikk det på skinner igjen og det ble 12/10 her og totalt 41/29 og ett hakk opp på listen til 9. plass.
Vi hadde også med junioren Adrian Haugane som så langt har slitt litt med kneskytingen i starten av junior-karrieren. Det kommer nok litt etter litt og nå ble det 24 treff etter alle bommene kom på kne. Vår ferske aspirant Robert Andre Sørbrøden Miller var også med og skjøt riktig så bra og fikk 23/7. Her vil vi også rose Alexander Bengtson som fikk sin grovefeltdeltagelse avlyst og da i stedet brukte tiden på å hjelpe den ferske aspiranten - flott gjort, og man skal ikke se bort fra at det også hjalp unggutten til flere treff.
Til sist, og ikke minst så ble det en flott lagseier på nittedølene. Helene, May Helene og Sindre deltok på laget og de mistet kun ett treff til sammen. Da ble det 89/50 og ett treff mer enn det sterke Blakerlaget på andre. Gratulerer med en artig lagseier.
Resultatene ligger også her: http://www.livevisning.com/raade/resultater/2016/radefelten/StartFrame.htm

Feltsesongen 2016 er nå to helger gammel og våre skyttere er til de grader med fra start.

På seniorsiden ble det finale på Ketil Gundersen nede i Trøgstad og i Høland ble det "knock-out-klasseseier" på innledende av Alexander Bengtson i kl 3 - 28 treff er råbra på hans andre grovfelt noen gang (neste på listen hadde forøvrig 24 treff...). Også bra at hele seks seniorer deltok i snødrevet nede i Trøgstad, mens det bare var fire som ikke ble skremt fra å delta i Høland.

Våre ungdommer imponerer også stort, og i juniorklassen har Sindre Olafsen så langt vunnet Ski-stevnet (30/27!!) og blitt nummer tre i Trøgstad og i Høland - på tre starter har han ennå ikke mistet noen treff, bare noen få innertreff.
Helene Olafsen har også startet meget bra i Rekruttklassen med andreplass i Ski og tredjeplass i Høland. May Helene Bengtson har en tredjeplass i Ski og har 30 treff på begge starter så langt. I Høland skjøt også Truls Kluften til 30 treff. I tillegg har vi også fått med ut to nye aspiranter som har debutert i felt - Even Tingelstad og Robert Andre Sørbrøden Miller som har vært med på hvert sitt feltstevne i krevende vintervær - vi håper det har gitt mersmak.

Morsom start på feltsesongen, og nå er det om å gjøre å henge med ut for de øvrige. Kulde og snøvær kler vi ut, og selv 24-25 minusgrader nede i Høland og kaldt, snøfykende guffent vintervær i Trøgstad stoppet ikke nittedølene og humøret var på topp også etter endt skyting.

Neste på agendaen nå er Rådefelten, Blakerfelten og Gjerdrumsfelten(finfelt) de kommende helger. Vi ønsker lykke til videre.

Skytingen er terminfestet til 25.06.2026, se statutter og tidligere vinnere.

Årets juleskyting ble i går avholdt på Varpet på tradisjonelt vis med gløgg, pepperkaker, klementiner, levende lys, nisseluer og det hele. God stemning på skytebanen denne kvelden. Det var også mange med store ambisjoner om å få noe mer enn en marsipangris med seg hjem. Som vanlig er det også mange som sliter med det utradisjonelle og morsomme skyteprogrammet hvor det ikke alltid er det beste å sikte seg inn mot midten. Yatzy-skytingen fungerte bra som underholdende avbrekk i tradisjonell poengjakt også denne gangen. Et par, hus, tre like, full straight(5 ulike), fire like og Yazy ble det jaktet på denne kvelden.

Etter at vi hadde hatt 29 skyttere gjennom programmet så stod vi igjen med følgende vinnere av hver sin juleaktuelle premie.
Klasse senior, 2-5: Per Olav Listou, 111 poeng
Klasse senior, 1, V65, V73: Trygve Bengtson, 108 poeng
Klasse ungdom, R, ER, J: May Helene Bengtson, 145 poeng
Klasse apirant, 3 deltagere: Even Thingelstad, Simen H. Samdal og Steffen Brager Pramm.

Til tross for programmet så var det ikke en "Yatzy-preget" sluttliste... Vi gratulerer vinnerne og takker for godt fremmøte.

Alle resultatene finner dere i vedlegget under.

Skytingen er terminfestet til 25.06.2026, se statutter og tidligere vinnere.