Hopp til hovedinnhold

Skytingen er terminfestet til 26.06.2026, se statutter og tidligere vinnere.

Image
Styret minner om dugnaden førstkommende lørdag, den 26. april.

Gi gjerne beskjed på om hvem og hvor mange som kommer. Det letter planlegging av arbeidsoppgaver og dugnadsmat.

Ting som skal gjøres:
• Vedlikehold av skiver
• Vedlikehold 15 metersbanen
• Vedlikehold våpen
• Elektrisk, legge opp stikkontakter i salen
• Sette opp monitorer
• Rydding innvendig og utvendig
• Renhold
• Reparering av filt på standplasser
• Reparere takrenner
• ...

Styret håper mange tar seg tid til en dugnadsdag, og at vi får gjort unna mye nødvendig arbeid.

Vel møtt!!

Noen av våre yngste skyttere har forlenget den gode feltsesongen lengst mulig og fant veien til Finnskogen i påskeuken. Der ble den tradisjonsrike og trivelige Kroksjøfelten avholdt inne på Kroksjøen.

Sindre Olafsen var en av dem, og han holder fortsatt kruttet tørt(!) for han prikket igjen inn 30 treff og med gode 26 innertreff ble det nok en gang seier på Sindre i klasse Eldre Rekrutt. Nummer to ble Aina Nordby fra Tangen med 30/24. Tipper Sindre med den felt-formen han har hatt denne vinteren skulle ønske at sesongen bare kunne fortsette til langt ut på sommeren. Vi kan bare gratulere ham med en fantastisk sesong alle sammen!

Det var imidlertid mer å glede seg over denne gangen, for også May Helene Bengtson skjøt godt igjen. Hun fikk 25/11 og skjøt seg inn til tredjeplassen på pallen med det. Vinner ble Lars Magne Lundby fra Stange og Romedal med 27/14.

Også i juniorklassen ble det levert god skyting idet Alexander Bengtson på sesongtampen prikket inn 30/18. Bra å skyte 30 igjen, men innertreffene var desverre ikke mange nok denne gangen og han endte derfor opp utenfor pallen med sin 5. plass.

Det var også flere andre ungdommer med, se resultatene i vedlegget.

Image
Se "jegerinfo" og "Terminliste" i menyen til venstre. Første treningskveld er onsdag 30. april. Vi følger det samme opplegget som tidligere år.

Og som tidligere år ønsker vi gjerne at medlemmene/jegerne hjelper til og tar i et tak slik at vi kan opprettholde tilbudet til bygdas jegere. Interesserte kan melde sin interesse til nittedal@skytterlag.no

Med et aldeles strålende skytevær ble det i dag arrangert klubbmesterskap i feltskyting på Varpet. Det var rolige vindforhold og sol fra klar himmel så også de som ikke skjøt koste seg i solen. Med kaffe og god hjemmebakst ble det en riktig trivelig dag og de som ikke kjente sin besøkelsestid kan bare angre på at de ikke tok turen ut på skytebanen.

Ekstra hyggelig var det å se at tre av våre aspiranter tok turen ut og fikk prøve feltskyting for første gang. Nicolai Bosse Kasin, Line Thingelstad og Hanna Thingelstad skjøt og koste seg på figurene. Alle tre traff figurene og de fikk deretter hver sin velfortjente premie.
I klasse Rekrutt var det Amadeus Gaardsø som var mest fornøyd etter å ha skutt 30 treff for første gang i år. Han vant foran May Helene Bengtson med 29 treff. I Eldre Rekrutt ble ingen overrasket over at Sindre Olafsen skjøt 30 treff og han vant klart med det. I junior var det mer åpent, men Knut Atle Sørskogen Stovner viste seg som den beste igjen - forsvarte fjorårsseieren - og vant med 24 treff. I veteran 65 år skjøt Odd Østerhus meget stødig og fikk også 30 treff. Den største gleden viste nok likevel Elisabeth Mørk som skjøt felt for første gang i klasse 1. Hun skjøt meget bra i feltdebuten og fikk hele 29 treff.

I seniorklassen var det Ketil Gundersen som vant etter god finaleskyting på 12 treff. Han hadde 29 innledende og da ble det 41 totalt. Per Einar Lunde hadde også 29 innledende, men skjøt seg bort i finalen hvor det kun ble 8 treff. Klassemedalje ble det likevel for 29 treff i klasse 4 hvor det var tre deltakere.

Det deltok i alt 13 ungdommer, 1 veteran, 1 førsteklassing og 5 øvrige seniorer.

Resultatene finner dere i vedlegget.

Skytingen er terminfestet til 26.06.2026, se statutter og tidligere vinnere.

Etter at siste runde i Akershusserien nå er ferdigskutt er det bare å konstatere at vi heller ikke denne gangen klarte å få med noe lag i finalen hverken i 3. eller i 4. divisjon. Nærmest var Nittedal 1, som endte som nummer 5 i 3. divisjon. De fire beste lagene gikk til finalen.

Selv om vi nok hadde håpet på et eller to av våre tre lag i finalene, så skal vi ta med oss det positive faktum at hele 15 seniorer fra Nittedal har deltatt i en eller flere runder. Dette er veldig bra, og er en økning på to fra forrige sesong. Når vi nå også har flere siste års juniorer på vei opp så er det bare å se inn mot neste sesong og prøve igjen. Det kan også legges til at flere av deltagerne i år ikke har stående skyting på sitt vanlige skyteprogram og at flere som rykket opp i klasse med stående på programmet har fått veldig fin stående trening.

Uansett er dette for alle en meget god måte å trene opp/holde vedlike ferdigheter i stående skyting.

De individuelle resultatene til våre skyttere finner dere i vedlegget.

Image
....og teksten som sier noe om dette finner dere lenger ned under oppdatert referat fra SM finfelt i Steinsgård.

Image
Under årets SM i grovfelt var det også noe å glede seg over for nittedølene. Ketil Gundersen og Geir Roger Bjerkan skjøt begge til 28 treff og gikk med det til hovedfinalen. Andreas Lunde skjøt 23 treff og gikk til finale i klasse 2.
I finalen viste Ketil at han er vår klart beste feltskytter (på seniorsieden) for tiden og prikket inn meget gode 11/5 under en relativt krevende finale med korte skytetider og en vind man ikke så lett ble klok på. Når alle hadde skutt ferdig så viste det seg at 11 treff og sluttsummen 39/5 skulle holde til en flott femteplass og en ny mesterskapsstjerne til Ketil (han har tidligere fått medalje og får da stjerne når han havner på medaljeplass, hvoretter medaljen går til neste på listen som ikke har denne fra før). Faktisk var det bare smlagsmesteren Stine Granlund fra Nannestad som slo Ketil i selve finalen, hun fikk 11/8, så han har all grunn til å være meget fornøyd med mesterskapet.
I tillegg til at vi fikk tre finalister så er det all grunn til å glede seg over at Geir Roger Bjerkan vant innledende skyting i klasse 3 i sin re-debut på grovfelt etter over 10 år siden forrige gang. Det kan jo da tyde på at han burde startet opp når feltsesongen startet og ikke når den nå går mot sin avslutning. Også gledelig at Eivind Kylgård fikk sin debut som grovfeltskytter og at han også fikk opp et bra resultat. Med 22/6 var han kun ett treff unna finalen i klasse 2. Håper vi får se mer til ham på grovfelten ved senere anledninger.
Resultatene ligger ute på samlagets hjemmesider.

Etter at samlagsmesterskapet var unnagjort så var det også klart at Sindre vant sammenlagtseieren i akershuskarusellen i felt for klasse Eldre Rekrutt med fullt hus, 150 treff og 132 innertreff. Altså var det kun 18 innertreff som forsvant for ham på fem tellende konkurranser. Meget imponerende skyting av Sindre denne feltsesongen og vi gratulerer så mye med en velfortjent karusellseier som bevis på at han har vært god gjennom hele vinteren 2014. Kristoffer Myhr fra Rælingen fikk forøvrig 150/113 på andreplass i denne klassen. I Rekruttklassen ble May Helene Bengtson henvist til andreplassen etter SM idet Hanna Huser gjorde en god sluttspurt og vant etter at hun kunne stryke et av de tidligere resultatene til fordel for SM. Det ble tett til slutt, men Hanna Hadde hentet inn en del flere innertreff tidligere i sesongen og vant med 141/73 mot May Helenes 141/57 på fem tellende stevner. Selv om May Helen nok ønsket seg sammenlagtseieren er det all grunn til også å være fornøyd med en flott andreplass. Man må være en god feltskytter for å klare det. Amadeus ble til slutt nummer fire i denne klassen med 138/60 etter at han fikk strøket ut Viken II-resultatet som før SM var tellende for ham. En bra prestasjon det også.

Også i juniorklassen ble det en fjerdeplass til en nittedøl, nemlig Alexander Bengtson, som faktisk skjøt seg opp noen plasser ene og alene på grunn av 30/22 i SM. Han snek seg da foran både Ulf Mjelde fra Rælingen og lagkompisen Knut Atle Sørskogen Stovner med noen små innertreff. Alexander 146/99, Ulf 146/98 og Knut Atle 146/96. Jevnt bra av de to av våre juniorer som deltok i karusellen. Vinner av klassen ble suverene Jenny Stene fra Haga med 150/126.

Resultatene i årets karusell er lagt ut på hjemmesidene til samlaget.