Hopp til hovedinnhold

Årets skyteskole er nå avsluttet og omsider kommer det også en kort oppsummering. Se vedlegg.

Når skolen nå er over ønsker vi de lovende ungdommene lykke til videre i skytesporten, og så håper vi selvsagt å se alle sammen også på de ordinære treningene på tirsdager og torsdager utover vinteren.

Det møtte 46 store og små skyttere da vi sist torsdag igjen arrangerte den etterhvert så tradisjonsrike juleskytingen med Yatzy-program. Mange foreldre får stifet sitt første bekjentskap med skytesporten her, utover det å sitte oppe i salen og se på ungdommenes redsultater. Og skal man dømme etter smilene (og resultatene) etter endt skyting, så var det mange som likte å skyte selv også.

Beste resultat kom ved far Tor Anders Dalland sine 153 poeng i Åpen klasse(foreldre uten skyteerfaring) og sønnen Kenneth Dalland Gjerde som fikk 152 poeng i ungdomsklassen. I åpen klasse er det ikke premier, men vi tipper det var premie stor nok å være den med kveldens beste resultat i noe vi vil kalle en debut. Kenneth vant imidleritid hovedpremien i ungdomsklassene, og slo mange mer merittertert Eldre rekrutter og Juniorer (Kenneth er egentlig Aspirant i alder, men har skutt sesongen i klasse Rekrutt, så dette er lovende av unggutten).
I seniorklassene var det tøff match mellom Daniel Jøndal Listou og Andreas Lunde som knivet helt inn og til slutt fikk begge 136 poeng. Daniel knep seieren med sine 7 innertiere mot Andreas sine 6, og fikk sin velfortjente premie. I klasse 1/Veteran var det nykommeren Martin Asprusten som har vært meget ivrig på trening i høst, og nok en gang viser det seg altså at trening hjelper...:-) Han fikk 114 poeng på sin Yatzy-runde.

For detaljerte resultater, se vedlegget.

Vi takker for oppmøtet og at dere tok dere tid til denne sosiale skytekvelden rett før jul.

Styret

Skytingen er terminfestet til 26.06.2026, se statutter og tidligere vinnere.

Det var stor spenning knyttet til om Anne Helen i klasse 1 og Andreas i klasse 2 ville klare å forsvare ledelsen fra skive 1 under dagens finaleskytinger av Samlagsmesterskapet på 15m. Det er et ekstra press å ligge i forsvarsposisjon, som det ofte oppleves som når man var best innledningsvis. Både Anne Helen og Andreas holdt imidlertid hodet kaldt - eller i alle fall kaldere enn de som lå umiddelbart bak. Det må sies at omgangen på seniorsiden er ti skudd liggende på kun 75 sekunder, og med kolben i bakken og våpenet sikret frem til ild er kommandert, så er det et relativt stort stressmoment å få ut alle sine ti skudd på en god måte. Anne Helen skjøt en omgang på 93 poeng og selv om det ikke var fullklaff holdt det til seier etter at Frode Lund som lå likt med Anne Helen før omgangen kun rakk å få ut 9 skudd. Anne Helen fikk 338 poeng og vant foran Frank Melby fra arrangørklubben som fikk 336 poeng. Andreas fikk bedre klaff i sin finale og satte inn gode 97 poeng og fikk sluttsummen 341.Han ledet med ett poeng på Nina Granlund fra arrangørklubben, men hun også fikk ett poeng mindre enn Andreas på omgangen, så da ble det seier med to poengs margin. Jan Rune Martinsen fra Fet lå på en lavere skive etter 241 innledningsvis, men satt inn 348 og tok andreplassen foran Granlund med 339 poeng, men med flere innertiere.
Som om det ikke var nok med seniorenes suksess, så gjorde også ungdommene en god figur i sine finaler. Alexander i Eldre Rekrutt hadde nok et utgangspunkt som var litt for lite med sine 248 poeng, når leder hadde 250 og det også var to med 249. Dette jevnet seg imidlertid ut i finalen når Alexander skjøt til 100 poeng, mens lederen kun fikk 98, og de to på 249 heller ikke fylte. Da måtte man i gang med å telle innertiere for å kåre vinneren i denne klassen. Tre skyttere endte opp med 348 poeng, hvorav Nikolai Thode Opdan Martinsen fra Haga fikk 5 innertiere mot Alexander sine 4. Også Jesper Nilsstua fra Raumnes fikk 348 med 4 innertiere, men han hadde en nier i finalen og da rangert bak Alexander på færre tiere. Utrolig jevnt og spennende med andre ord. Det ble da en flott andreplass og ungdomsmedalje for Alexander. I klasse Rekrutt var det Amadeus Wang som var vår finalist, og med 96 poeng endte han opp på 342 poeng og beholdt sin fjerdeplass. Da ble det også en flott ungdomsmedalje til Amadeus. Vant gjorde Markus Stubberud fra Rælingen med 345 poeng.
Vi gratulerer samlagsmesterne og ungdomsemdaljevinnerne med de flotte prestasjonene.

Resultatene finner dere her:
http://www.skytterlag2.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=88473

Innledende skyting er nå avsluttet under SM 15m i Nannestad. To av våre skyttere vant sin klasse på 25-skudden og har da skive 1 under morgendagens finaleskyting. Anne Helen Skartlien skjøt 245 poeng i klasse 1 og vant innledende med en innertier mer enn nummer to. Andreas Lunde skjøt 244 poeng i klasse 2 og vant med ett poeng på nummer to.

De andre finalistene er Sindre Olafsen som skjøt 249 i klasse ER, og ble nummer tre innledende, Alexander Bengtson som skjøt 248 i samme klasse og ble nummer fire samt Amadeus Wang som skjøt 246 i klasse R og ble nummer fem innledende.

Se hjemmesidene til Nannestad for skytetider.

Vi ønsker lykke til i morgendagens finaler.

Da er Oslo Open avsluttet og Geir Roger stakk av med seieren i klasse 2 i det gode selskapet. 249 holdt med ett poeng ned til Stig Andre Rødland fra Klepp når 55 skyttere i klassen hadde skutt sine 25 skudd. En meget sterk seier i et stevne som altså samler store deler av Norge til årlig dyst i Ekeberghallen. Vi gratulerer så mye.
Også Anne Helen Skartlien gjorde sine saker bra og havnet på delt tredjeplass i klasse 1 med 248 poeng og 10 innertiere. Vant her gjorde Henrik Gravem fra Sunndal, også han med 248 poeng, men med 12 innertiere.
For Geir Roger holdt det også til seier i Oslo Østre stevnet med 346, ett poeng foran Wenche Belsvik fra Egersund. En meget sterk prestasjon dette, for det tilhører sjeldenheten at en og samme skytter går bort og vinner to slike stevner samme helgen.

Under den store stevnehelgen i Oslo-området viste Geir Roger Bjerkan virkelig god skyting i klasse 2. I skrivende stund leder han Oslo Open med knallresultatet 249, han er to poeng foran nestemann når 45 skytter er ferdig med sin skyting. Det er fortsatt noen få lag igjen i dag før stevnet rundes av, og det skal vel nå svært mye til for at det ikke blir en stor fjær i hatten for Geir Roger - dette er kanskje det mest prestisjefulle innendørsstevnet som arrangeres i Norges land, kanskje kan Viken II seier måle seg med å vinne her. Vi krysser fingrene for at det skal holde helt inn. Ikke nok med at han leder Oslo Open(her kåres vinner etter 25 skudd i denne klassen), han leder også parallellstevnet Oslo Østre stevnet på Årvoll med gode 346 poeng (her kåres vinneren etter fullt mesterskapsprogram også i klasse 2 og da også et knestående skudd mer enn i Oslo Open). Dette kan bli en fantastisk skytehelg for Geir Roger.
Også Anne Helen Skartlien skjøt godt i klasse 1 under Oslo Open, hun prikket 248 poeng med 10 innertiere, og holder pr i dag tredjeplassen, kun 2 innertiere bak lederen. På Oslo Østre gikk det en anelse tyngre, men 246 er heller ikke dårlig skyting og det holdt til femteplass. Bjørg Margrete Jøndal gjorde også en god figur under Oslo Open iden hun skjøt til gode 245 poeng etter en ti-skudd på 98 med kun millimetere fra fullt hus (9,9 og 9,8 på to kneskudd). Hun holder i skrivende stund en flott 7. plass. I klasse 3 skjøt Joakim Thue gode 238 på Oslo Open og ligger på en fin sjetteplass. Sindre Olafsen i klasse ER skjøt til 249 poeng, selv om dett er veldig god skyting så ligger han helt nede på en 23. plass etter av noe over 80 skytter er gjennom.
På Oslo Østre var det bare Bjerkan som slo til med toppresultat denne gangen, vi nevner likevel Alexander Bengtson som skjøt til gode 349 poeng etter en skjebnesvanger 9,9 på ti-skudden, han ligger på 10. plass.

Med hele 9 finaleklare skyttere var det stor spenning knyttet til søndagens finaler. Det viste seg at finaleskytingen ikke satt som den skulle for de fleste av nittedølene denne gangen. Det skal også nevnes at selv med klaff så ville det bli tøft å vinne sin klasse når de man møter er de aller beste skytterne fra Akershus, Oslo, Østfold, Follo og Solør.

Geir Roger var den med den beste posisjonen før finalen, men i finalen som ble avsluttet med 5 enkeltskudd på kne, så kom det en ulykksalig 8,9 som sendte ham ned fra ledelse til sølvplass bak Holter fra Moss og Våler. Med 9,0 så ville det blitt sier på flere innertiere totalt, så her var det små marginer som tippet feil vei. Geir Roger skjøt tilsammen 246 + 97 = 343. I samme klasse overbeviste Andreas Lunde i sin finale - litt uheldig med en 9,9 på de første fem liggende, men på de fem enkeltskuddene på kne prikket han alle i tieren og tre var endog innertiere. En meget god prestasjon som ga ham en flott tredjeplass bak Geir Roger totalt med poengsummen 243 + 99 = 342.

I klasse 1 skjøt Anne Helen Skartlien en bra finale, men også hun ble felt av marginene. Hun fikk en 9,9 på de første fem liggende, men satte de neste 5 enkeltskuddene (også liggende) i tieren. Hun skjøt seg opp til en flott tredjeplass med 245 + 99 = 344.

I klasse 3 skjøt Joakim Thue en rimelig bra finale, her var det tøft program med fem kne i serie før avslutningen med 5 enkeltskudd stående. Han skjøt bedre på kne i finalen enn i den innledende skytingen og fikk 47 poeng før han gjorde en rimelig bra jobb på stående ved å sette inn 46 poeng i den krevende øvelsen. Da ble det femteplass på ham med 239 + 93 = 332. Totalt i klasse 3-5 ble det en 45. plass på ham, og det er ikke mye som skal til før han er betydelig nærmere toppen - litt dfs-trening må nok til.

I ungdomsklassene var det Sindre Olafsen som gjorde det best i finalen ved å skyte 99 poeng, men han havnet likevel bak Alexander Bengtson som skjøt 98 poeng i finalen, men som hadde 250 poeng fra før. 348 på Alexander og 347 på Sindre ga 10. og 11. plass totalt i Eldre Rekrutt. I Rekrutt gjorde May Helene Bengtson en rimelig bra figur i finalen ved å skyte 96 poeng. For hennes del er det viktig å ta med seg erfaringen det er å ligge i slike finaler, og med 245 + 96 = 341 så ble det en flott 8. plass i det gode selskapet.

Alt i alt mye bra skyting, og alle de nevnte som stilte opp i finalen fikk også sine respektive krystallvaser for sin innledende skyting. Det gjorde også Rune Dahl og Henning Tøn som valgte å stå over finaleskytingen denne gang.

Da er innledende skyting nå gjort unna på årets Viken II 15m, og det har vært mye bra skyting av våre skyttere.
Best poengmessig ble Alexander Bengtson med 250 poeng i klasse ER - nr 8 innledende og klar finaleplass. Også Sindre Olafsen skjøt bra og med 248 ble det også finale på ham.

Geir Roger Bjerkan i klasse 2 holdt unna for konkurrentene og vant innledende med 246 poeng. Andreas Lunde og Henning Tøn skjøt begge 243 poeng og ble nr 4 og 5 innledende. Alle tre skyter finale.

Joakim Thue skjøt i siste laget og fikk gode 239 poeng og ble nr 6 innledende i klasse 3. Rune Dahl skjøt også bra i denne klassen og ble nummer 12 innledende med 235 poeng. Begge fikk plass i finalen.

May Helene Bengtson i klasse R skjøt gode 245 poeng og ble nr 7. Det holdt også til finale.

Anne Helen Skartlien i klasse 1 skjøt også godt, var litt uheldig med 10-skudden (97 med 2 x 9,9 og 1 x 9,8), men fikk 148 + 97 og 245 poeng. Hun ble nummer 5 innledende. Finaleplass også på henne.

Det ble altså hele 9 finalister på søndag, en strålende innsats innledende altså.

Finalegrensene og finalistene våre ble følgende:
ER - 248. Alexander 250 og Sindre Olafsen 248
R - 242. May Helene 245
1 - 243. Anne Helen 245
2 - 241. Geir Roger 246, Andreas 243 og Henning 243
3 - 235. Joakim 239, Rune 235

Følg med underveis i finaleskytingene via denne linken:
http://www.skytterlag2.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=87781

Når fristen for forhåndspåmelding til årets Viken II var ute så fremgår det at hele 27 nittedøler er påmeldt. 15 ungdommer og 12 seniorer fra Nittedal skal kappes om poengene ned på Årvoll kommende uke. Det er ikke mange andre arrangører som har kapasitet til å ta unna Viken II på 15 m, for 15 skiver må nemlig til for å få dette unna når hele 429 skyttere er påmeldt til innledende skyting og søndagen kun brukes til finaleskytinger. For de som ikke rekker å melde seg på innen fristen i dag, så er det også mulig å skyte på ledige plasser idet man alltid får noe frafall.

Vi nevner at det på grunn av Viken II-deltagelsen ikke blir ungdomstrening på torsdag til uken(14/11).