Hopp til hovedinnhold

Alexander Bengtson ble vår beste skytter under Ski skytterlag sitt årlige banestevne på Granerudbanen Kristi Himmelfartsdag. Han skjøt for andre gang i konkurranse 250 poeng og hadde 17 innertiere. På omgangen ble det en nier og resten godt i midten og da ble det flotte 349 poeng på ham. Det var gode skyteforhold og selv 349 med 22 innertiere holdt det bare til en 9. plass i Eldre Rekrutt. Hele seks skyttere hadde 350 poeng i denne klassen. I klasse Rekrutt skjøt May Helene Bengtson bra og fikk 243 poeng på 25-skudden, men en omgang på 96 gjorde at avstanden til toppen ble for lang og hun endte på en 10. plass med 339 poeng. Truls Kluften fortsetter også den fine fremgangen denne våren og fikk 239 poeng, men også han må nok øve på omgangen, som foregår på kun 2 minutter mot normalt 3 minutter på en vanlig 10-skudd, for han fikk 93 og da endte han opp på en 14. plass med 332 poeng. For junioren Knut Atle Sørskogen Stovner ble det tungt etter at han kun fikk 40 på første knestående skyting, med ti poeng vekk her hjalp det lite at han skjøt brukbart på resten. 233 og 332 ble på ham til slutt og var da langt unna de beste denne gangen.

For resultater se linken:
http://www.skytterlag2.no/Skytterlagssider/Ski/

Du finner innbydelsen ved å følge linken på toppen av siden.

Vedlagt følger invitasjon til standplasslederkurs på Varpet. Kurset avholdes enten onsdag 22. mai eller tirsdag 28. mai, dvs den dagen hvor vi får flest deltagere, oppgi derfor hvilke dager du kan stille. Oppstart klokka 19.00, kurset vil vare ca 3 timer. Det blir tilgang på kaffe og antagelig noe enkelt å bite i. Påmelding senest søndag 20. mai via e-post til nittedal@skytterlag.no.

Kurset er en betingelse for å fungere som standplassleder i Nittedal Skytterlags regi.

Vi har laget en egen liten side med informasjon for banestevnet vårt. Den finner du her:

Under sesongstarten i Akershus var det knyttet noen forventninger til at ungdommene våre skulle vise seg frem etter å ha trent godt i hele vinter og startet med noen kanongode utetreninger. Resultatene lot ikke vente på seg for Alexander Bengtson klinte til med 350 poeng og med 21 innertiere ute på Skøimåsan. Alexander ble dermed vårt 9. medlem i den eksklusive 350-klubben som vil gi ham en plass i de offisielle oversiktene til DFS og selvfølgelig sitt eget gullglimrende "350-merke" til å feste på Saueren. Det er tre år siden vi fikk vårt forrige medlem (Joakim Thue) og ytterligere tre år tilbake for den før ham igjen(Kenneth Lines). Dette sier noe om hvor vanskelig det er å fylle alle 35 skuddene i tieren.

Når alle hadde skutt viste det seg at det ikke var tilstrekkelig med innertreff til å vinne stevnet, men det ble likevel en flott tredjeplass på Alexander. Vinneren hadde 27 innertiere.

Vi gratulerer så mye med den store prestasjonen og lykke til videre.

På Facebook ligger det bilde av skiven på Nittedal skytterlag sin egen gruppe - bli medlem her så får dere se noe flott!

Også Joakim Olerud Jensen gjorde et bra stevne med 347 poeng og 6. plass i klasse ER etter å ha fått 100 på omgangen. I Rekrutt ble det 8. og 9. plass på May-Helene Bengtson og Truls Kluften etter henholdsvis 331 og 332 - begge tapte endel på omgangen etter rimelig gode 25-skudder. I Junior ble Knut Atle Sørskogen Stovner nummer 9 med 343, men også Christopher begynner å få til kneskytingen og kom seg opp på 335 poeng (nr. 17).

Av Aspirantene var det Adrian Haugane som var best med 233 poeng og han viser med det at han nok er klar for opprykk til Rekuruttklassen.

For de andre nittedølene ble det ikke de store overskriftene av skytingen. For seniorene (som denne gang skjøt på 300m med noe vind) kan nevnes at Andreas Lunde var svært nær å vinne i klasse to etter å ha skutt 235 poeng med 6 innertiere. Dette holdt helt til arrangørens egen Olav Johan Nesland fikk inn 237 poeng på hjemmebane. Dermed ble det andreplass på Andreas. Et lite plaster på såret var det at Andreas ble bestemann på 10-skudden i klasse 2 med gode 97 poeng.

Fulle resultater finner dere her:
http://www.hovind-nes-skytterlag.net/Skøimåsanstevnet/Skøimåsanstevnet2013.aspx

Det var en liten, men ivrig tropp med skyttere som i dag dro opp til Lygnaseter for å skyte årets første utendørs banestevne. I et guffent vær med tåke og snø i luften var det de yngste som gjorde mest ut av sesongåpningen.

Våre rekrutter har overbevist i felten i vinter og May-Helene Bengtson viste at dette kommer til å fortsette også i banesesongen. Hun skjøt gode 244 poeng og vant innledende skyting med tre poengs margin ned til nummer to. Etter at også omgangen var unnagjort på en strålende måte med 97 viste det seg at seieren ble så klar som 6 poeng. Hun fikk altså 341 poeng mens Arne Johan Rasch Hansen fra Røyken fikk 335 poeng på andreplass. Vi gratulerer med en strålende sesongstart som ga både seier og medalje. Truls Kluften fikk 228 og 320 i samme klasse, og endte på niendeplass.

I klasse Eldre Rekrutt var det Alexander Bengtson som ble vår bestemann, men han var neppe helt fornøyd med 247 og 346, men det ga ham en bra fjerdeplass. Joakim Olerud Jensen fikk 245 og 343 og ble nummer 8, mens Sindre Olafsen fikk 245 og 342 og ble nummer 10.

Eneste senior var denne gangen Lasse Jensen som debuterte i klasse 2 etter opprykket fra klasse 1 i fjor. Han fikk 233 under ganske tunge forhold og kan være greit fornøyd med at det ble en fjerdeplass.

Resultatene finner dere her:
http://www.skytterlag2.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=81637

Vårpokalen ble denne sesongen lagt til tidlig i april, i og for seg en vårmåned, men været under gårsdagens pokalskyting stod ikke tilbake for noe vintervær - riktig ufyselig med rundt null grader lett vind og tidvis kraftig snøfall. Vi valgte likevel å gjennomføre skytingen som terminfestet.

Været la nok en demper på oppmøtet idet kun 15 skyttere (30 i 2012) møtte opp. Blant de 15 var det dog mye bra skyting og da særlig på 100m hvor kampen om pokalen var tettest.

Alexander startet sesongen på best mulig måte med å banke inn 250 poeng med 16 innertiere. Da måtte de andre være stødige om de skulle slå ham. Joakim Olerud Jensen gjorde et helhjertet forsøk og imponerte særlig med 100 på 10-skudden med 8 innertiere. Han fikk 18 innertiere totalt, men fikk også en 9,8 og endte dermed på 249 og en flott andreplass bak Alexander. Noen av de mer ferske skytterne fikk diverse våpentrøbbel og noen fikk ikke ut alle skuddene - her trengs en skikkelig gjennomgang av utstyret så ikke skytterne blir skadelidende.

På 200m var det jevnt etter 15-skudden mellom Ketil Gundersen og Andreas Lunde, begge med 144 poeng. På 10-skudden viste dog Ketil at han ikke kalles ringrev for ingenting og holdt hodet kaldest av de to. Med 94 poeng mot Andreas sine 90 ble det seier til Ketil med fire poengs margin til slutt. 238 poeng på Ketil og 234 på Andreas.

Detaljerte resultater i vedlegget.

Skytingen er terminfestet til 26.06.2026, se statutter og tidligere vinnere.

Et av de tradisjonelle påskestevnene er "kroksjøfelten" inne på finnskogen i regi av Åsnes skytterlag. Årets stevne ble arrangert på skjærtorsdag i strålende påskesol og gode vindforhold - gode vindforhold betyr bortimot vindstille.

Det var våre ungdommer som lot seg friste av den tradisjonelt gode feltarrangøren og det flotte påskeværet, og de kunne alle sammen reise hjem godt fornøyd med sin skyting.

Alexander Bengtson ble vår resultatmessig bestemann også denne gangen idet han nok en gang kom seg gjennom feltrunden med 30 treff. Han fikk 19 innertreff og det antallet innertreff har tidligere i vinter vært litt for lite til å kjempe om medaljene. Det viste seg å bli for lite denne gangen også og Alexander endte på en sjetteplass.

I juniorklassen fikk også Knut Atle Sørskogen Stovner til et meget godt resultat med 29 treff og hele 24 innertreff. Selv om det ikke ble 30 denne gangen heller så gjorde antall innertreff susen i resultatlistene. Når man tar med at to hold er knestående i junior så er 24 innertreff meget bra. Knut Atle havnet med dette på en gledelig pallplass ved å bli nummer tre.

I klasse Rekrutt skjøt May-Helene Bengtson gode 26 treff og 10 innertreff, mens vår ferske rekrutt Truls Kluften skjøt til 23 treff og 8 innertreff. Ut fra vinterens resultater i Rekrutt skulle May-Helene da være i nærheten av medaljekampen, men det viste seg å være et treff og noen innertreff for lite, og hun ble dermed nummer fem. Truls endte på en niendeplass.

Vi har også bilde av gjengen, fra venstre Knut Atle, Alexander, Truls og May-Helene.

Resultatene sporet vi omsider opp på Solør skyttersamlag sine hjemmesider, se linken:
http://www.skytterlag2.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=81062

Med helgens stevne oppe på Koppang ble også årets Akershuskarusell avrundet. Det var ingen fra Nittedal som tok den lange turen oppover, og det er da lov å stille spørsmål ved om det er formålstjenelig at avslutningsrunden for en slik aktivitetskonkurranse går såpass langt unna?

Det har uoffisielt vært kjent lenge at Amadeus kom til å ta seieren i klasse Rekrutt og det var ingen som var i nærheten av å true seieren når alle rundene var over. Han vant med 160/65 (6 tellende stevner hvor maks er 180/180). Neste på listen hadde 139/57 så dette ble en veldig klar seier, og bekrefter inntrykket vi har hatt denne vinteren om at Amadeus har vært den beste felskytteren i sin klasse i Akershus. Vi gratulerer med sammenlagtseieren. I samme klasse ble May-Helene Bengtson nummer 3 med 124/43.
I Eldre Rekrutt endte Alexander opp med en god 5. plass med 179/113 og han misset da makstreff med et tellende stevne på 29 treff. Litt mer å gå på når det gjelder innertreff. Vinneren av klassen ble suverene Benjamin Karlsen som hadde 180/161 - meget sterkt å miste kun 3 innertreff i snitt på 6 stevner. Sindre Olafsen ble her nr 13 med 153/80 etter at deler av sesongen ble ødelagt av sykdom, og Jonathan Wang ble nr 16 med 119/39(skjøt med kal. 22). Knut Atle Sørskogen Stovner var den eneste av våre juniorer som fullførte karusellen og fikk en 7. plass med 167/96. Også her hadde vinneren 180 treff.
Resultatene finner dere her:
http://www.skytterlag2.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=80963