Hopp til hovedinnhold

Under skyting av samlagsmesterskapet i finfelt lørdag 22/3 oppe i Steinsgård ble det prestert mange gode resultater av våre ungdommer, se bare her hva innledende skyting endte med:
Sindre Olafsen (ER) 30/25
Alexander Bengtson (J) 30/22
Jonathan Gaardsø (ER) 30/19
May Helene Bengtson (R) 30/13
Adrian Haugane (ER) 29/11
Amadeus Gaardsø (R) 29/10
Lasse Johansen (J) 28/16
Helene Olafsen (ASP) 28/8
Knut Atle Sørskogen Stovner 26/18
Truls Kluften (R) 23/10

I finalen ble det noe tyngre for flere av våre og en skal ikke se bort fra at erfaringen det er å vært med i slike finaler tidligere gjorde sitt utslag. I alle fall var det Sindre og Amadeus som stod distansen best denne gangen i sine klasser.
Sindre skjøt som så mange ganger før i år 12 treff i finalen, men det ble noen innertreff for lite til de to øverste plassene og han inntok derved 3. plassen i klasse Eldre Rekrutt med 42/7. Vinner ble Jonas Kjone Husåsfallet fra Skogbygden med 42/9 og toer Marianne Jødahl Riste fra Blaker med 42/8 - meget jevnt med andre ord.
Også Amadeus skjøt seg inn til tredjeplass i Rekrutt etter at han fikk 10/5 og sluttsummen 39/5. Hanna Huser fra Raumnes vant klassen med 41/4 foran Ingrid Jensløkken fra Blaker med 39/7.
Også Jonathan og Adrian kan si seg fornøyd med sine finaleskytinger, begge er uvante med å være med helt i toppen og finaleskytingen må de se på som en nyttig lærdom. Jonathan skjøt 10 treff og Adrian 9 treff i sine finaler. Ikke dårlig skyting dette, men i klasse Eldre Rekrutt må det litt mer til for å få medaljesmaken.
For søsknene May Helene og Alexander ble det en tung finale og de fikk kun opp 4/0 begge to. Her må det nok analyseres litt hva som skjedde og hva man kan lære til neste mulighet kommer.

Det var imidlertid ikke over med de individuelt gode prestasjonene, for også i lagskytingen gjorde Nittedal det bra. Lagene forhåndspåmeldes med navn og noen ganger kan det være vanskelig å plukke ut de tre antatt beste. Det som nå skjedde viser hvilket luksusproblem man har i ungdomsutvalget i Nittedal. Det var Nittedal 3 som gikk hen og vant lagskytingen med sluttsummen 87/46 (av 90/90), med Jonathan (30/19), Adrian (29/11) og Lasse Johansen (28/16) på laget. Det er noe ekstra når det er de som ofte er svært nær toppen, men likevel ofte ender opp utenfor pallen, som får gå opp og hente et trofe. Den søte karamellen er det bare å suge lenge på og la det bli en spore til det videre treningsarbeidet. Rapportene sier at det var mange brede glis å se oppe i Steinsgård under premieutdelingen. Kan hende var det en ekstra fjær i hatten å slå både Nittedal 1 og 2, og å kunne kalle seg samlagsmestere i lagskyting? Nittedal 1 ble forøvrig nummer to med 86/66 og Blaker 1 ble nummer tre med 86/53.

Alt i alt en meget morsom dag i felten for våre ungdommer under årets SM hvor de fikk vist frem både bredde og topp.
Resultater fra er lagt ut på samlagets sider og den finner dere her:
http://www.skytterlag2.no/skytterlagssider/akershus/

Vår gode Eldre Rekrutt Sindre Olafsen deltok som kjent på Akershuslaget under Østlandsmesterskapet i felt oppe på Lygna i går. Deltagelse på Østlandsmesterskapet er kun for de aller beste skytterne fra de 16 samlagene på Østlandet(fra Vestfold og Hallingdal i sør vest til Østfold og Solør i øst til Nord-Østerdal og Gudbrandsdal i nord). Her deltar altså kremen av skyttere fra hele Østlandet så det å hevde seg her er rimelig tøft.

Sindre viste under ØM at han nok er en av østlandets aller beste feltskyttere for tiden (uansett klasse) idet han skjøt seg inn til en meget god andreplass i klasse Eldre Rekrutt med sluttsummen 42/32. Altså fullt hus på treff og 32 av dem i innertreff. Vinner av klassen ble Jørgen Solbakken fra Gudbrandsdal skyttersamlag med 42/35. Sindre tok med det en sterk og flott sølvmedalje - en meget stor prestasjon. Han ble i tillegg beste Akershusskytter og telte da selvsagt også med som en av de fem på Akershus sitt lag i lagkonkurransen. Akershuslaget bet godt fra seg, men måtte til slutt ta til takke med den forsmedelige 4. plassen med sluttsummen 202/141. Sindre ble bestemann, men også junioren Jenny Stene fra Haga skjøt bra og vant klassen med 42/27. Det var nok ellers en viss skuffelse i laget over at ikke ennå en eller to Akershusskyttere klarte å prikke inn 42 treff. Kristoffer Myhr(ER) fra Rælingen, Hanna Huser(R) fra Raumnes og Erik Jødahl fra Blaker telte også med på laget.
For vår andre uttatte skytter May Helene Bengtson ble det en tøff dag idet hun fikk et par hold med lite treff og endte opp som nummer 31 i klassen med 28/7. Vi må likevel ikke glemme at det er en stor prestasjon bare å bli tatt ut til dette mesterskapet og håper at hun fikk masse nyttig lærdom bare ved å være med i dette gode selskapet - det kan hun ta frem igjen til senere bruk.

Vi gratulerer våre ungdommer med de gode prestasjonene.

Resultatene finner dere her:
http://www.skytterlag2.no/skytterlagssider/tingelstad_skytterlag/Østlandsmesterskapet+finfelt+2014.hTZ9yTgdrM0Y.ips

Østlandsmesterskapet i finfelt går av stabelen på Lygna i regi av Tingelstad skytterlag på søndag førstkommende. Sindre Olafsen (ER) og May-Helene Bengtson (R)er tatt ut til å representere Akershus i dette mesterskapet, som både består av en individuell konkurranse og en lagkonkurranse (som på Viken II og LS). Siste nytt er at vår gode junior Knut Atle Sørskogen Stovner nå er satt opp som reserve i juniorklassen.

Vi ønsker lykke til!

Styret i skytterlaget er nå i ferd med å legge planene for å bemanne de ulike funksjonene under årets store skytebegivenhet på Varpet, Norgescupstevnet som arrangeres i slutten av mai med start på Kristi Himmelfartsdag.

Mange funksjoner skal dekkes inn og mange kvalifikasjoner kreves, men det er også mange funksjoner som ikke krever like mange års erfaring for å løse.
Noen funksjoner nevnes her:
- Standplassledere,
- Standplasskontrollører
- IT-kyndige til sekretariat
- Kjøkkenpersonale inne og ute(grilling)
- Parkeringsvakt(er)
- Reparatør-/vedlikeholdskorps til skivene
- Resultatservice - papirlister
- Opprop
- Påmelding

Gi en tilbakemelding via e-post til nittedal@skytterlag.no så snart som mulig (eller gi en i styret direkte beskjed) så får vi lagt mannskapsplanene.

Per Einar
for Styret

Det kan hende ikke alle er klar over det, men skytterlaget har en egen facebookside hvor det vil bli lagt ut saker om ting som foregår i laget.

Det bare å følge siden for de som er interessert.....

Det var knyttet stor spenning til om våre gode ungdommer også ville klare å få ut sitt beste under Landsdelskretsstevnet for Viken II. Og for en dag det ble oppe i Solør(Åslia skl. var arrangør), med Sindre Olafsen som bestemann innledende i klasse Eldre Rekrutt med 30/28 og May Helene Bengtson som nummer to innledende i klasse Rekrutt med 29/15.
I finalene viste May Helene seg fra en suveren side og prikket inn 12 treff av 12 mulige og med gode 9 innertreff så skjøt hun den beste finalen av alle rekruttene. Ja, det var faktisk bare en i Eldre Rekrutt også som kunne matche dette - også 12/9 - selv om de skyter med grovkaliber, mens May Helene og rekruttene skyter med finkaliber, som er atskillig mer vindutsatt. Med sitt gode utgangspunkt på 29 ble det da 41 treff og 9 innertreff(innledende innertreff "strykes" i rangereingen etter finalen). Skytteren som ledet før finalen hadde 29/16, men hun fikk bare 11 i finalen og da var saken klar. May Helene ble Landselsmester i felt for Viken II området. Vi gratulerer så mye med den svært gode prestasjonen og den flotte Raufossmedaljen.
I klasse Eldre Rekrutt var det hele 12 skyttere som prikket inn fullt hus og tredve treff, så selv om Sindre vant innledende var det ingen tvil om at han også måtte holde godt i børsa under finaleskytingen for å henge med i kampen om medaljene. Innledende innertreff strykes som nevnt og da var det altså 12 skyttere som stod like før finalen. I finalen merket nok mange av disse nervetrykket for bare 4 skjøt 12 treff, og en av disse var Sindre. Jonas Kjone Husåsfallet fra Skogbygen fikk inn 9 innertreff og vant med 42/9. Sindre fulgte pent opp med 7 innertreff og ble nummer to med 42/7, to innertreff foran nummer tre. Da ble det en flott andreplass og ungdomsmedalje på Sindre.
Sindre var også en av de 6 gode ungdomsskytterne på laget til Akershus som vant samlagsskytingen for rekrutteringsklassene, og medalje nummer to for dagen ble dermed sikret.
Nittedal sitt førstelag i den skytterlagsvise lagskytingen gjorde det også bra og ble nummer 5 med 88/72 (88 av 90 mulige treff). Sindre (30/28), Alexander Bengtson(29/22) og Knut Atle Sørskogen Stovner (29/22) deltok på laget.
Også i juniorklassene hadde vi to finalister idet både Alexander og Knut Atle skjøt til 29 treff, men i denne klassen var det et utrolig høyt nivå og hele 20 skyttere hadde puttet inn 30 treff. Knut Atle valgte å reise hjem før finalen, men Alexander skjøt sin runde. Han skjøt meget bra og fikk 12 treff og 6 innertreff - han skjøt se da opp til en 18. plass med 41/6. 42 treff måtte til for å bli blant de ti beste.
I seniorklassene var det Ketil Gundersen som måtte forsvare Nittedals ære og han fikk brukbare 27 treff og finaleplass i klasse 3-5. I finalen ble det langt fra klaff og med 1/1 ble det en plass langt nede på totallistene.
Resultatene finner dere her:
http://www.datacons.no/megalink/viken2-2014/StartFrame.htm

Vi minner om at betaling av årets medlemskontingent forfalt til betaling 28. februar 2014.

I tillegg minner vi om muligheten for samtidig å betale inn treningsavgift for året, kr 330 for seniorer og kr 120 for ungdommer.

For de som ikke kan legge frem kvittering på at årsavgift for treneing er betalt så må det betales kontant pr trening. Senior kr 40 og ungdom kr 10 (medlemspriser).

For nye skyttere er første trening gratis, deretter betales det kr 80 for seniorer og kr 30 for ungdommer pr trening inntil medlemskap er tegnet.

Styret

Årets Raumnesfelt ble avholdt på lørdag med de utfordringer det ga for arrangøren i forhold til snøforholdene og sikkerehet. Snøen var rett og slett var fraværende, men det ble likevel gjennomført en fin feltrunde på både fin- og grovfelt med god sikkerhet. Det var også mange skyttere som møtte opp til tross for de lite vinterlige forholdene ute på jordene øst for Årnes. Å samle over 200 skyttere på slike dager vitner om at det fortsatt er bra interesse for feltskytingen.

Nok en gang var det ungdommene som leverte best av nittedølene og i klasse Rekrutt viste Truls Kluften at forrige helgs pallplass ikke var noe blaff. Han skjøt meget gode 29 treff og 15 innertreff og det ga ham en flott tredjeplass, kun 5 innertreff bak vinneren, Maria Skogly fra Røyken. Også Amadeus Gaardsø skjøt bra i samme klasse, men denne gangen var det mye bra og ikke minst jevnt skyting blant rekruttene, så 29/12 holdt ikke til pallplass denne gangen, men likevel en flott 5. plass.

Også Sindre Olafsen fortsetter med god skyting og nok en gang ble det 30 treff på ham. Til tross for gode 23 innertreff i tillegg så ble han denne gangen henvist til 4. plassen. I denne klassen var det ennå jevnere i toppen og han var faktisk bare to innertreff unna seieren som gikk til Kristoffer Myhr fra Rælingen. Han vant med samme treff/innertreff som nummer to, men rangert foran etter skutt resultat på siste holdet. Jevnere blir det nesten ikke. Vi nevner at også Sindre ble rangert foran nummer fem på samme måte, så her var det altså hele fem skyttere som måtte rangeres innenfor radiusen av tredve treff og 23-25 innertreff.
Også i juniorklassen ble det en fjerdeplass til Knut Atle Sørsokogen Stovner med 29/22, men her var det noe klarere idet alle de tre på pallen hadde 30 treff og med Jenny Stene fra Haga som nok en gang seiret med 30/26.
Vår Aspirant Helene Olafsen fikk også til en bra feltrunde med sine 19 treff.
Vi gratulerer ungdommene med den gode skytingen.

På grovfelten var det Ketil Gundersen i klasse 5 som var våre bestemann med 27/13, men det skal mer til for å havne i premiediskusjonen i den beste seniorklassen.

Resultatene ligger her:
http://www.dfs.no/aktuelt-na/resultater/?eventId=14627

Søndre Odalen skytterlag arrangerte søndag "Døhlisjøfelten" i meget krevende forhold. For grovfeltskytterne var det laget et "stramt" opplegg hvor de skiftende vindforholdene virkelig satte seniorene på prøve. Ukjente skyteavstander og hold med stillingsskifter og korte skytetider ga da også utslag i at resultatene ikke var på vanlig høye nivå. Ett av holdene ble av noen dømt til over 630 meter(som noen traff på) og med 10 knepp i siden på vinden så tilsier det en vindavdrift på ca 63 cm. Ingen av våre 3 seniorer som forsøkte seg fant ut av de vanskeligste holdene og da ble det også plasseringer et stykke nedover på resultatlistene.

For ungdommene var det nok noe enklere, men vinden gjorde sitt utslag også her i tillegg til at det var skyting på avstander noe under 100m på noen hold, skyting i oppover- og nedoverbakke og på et hold skulle man sette 3 skudd i to trekanter som stod på høykant - morro at det legges ned litt tid i å lage varierte og noe mer krevende feltopplegg også på finfelten.
Våre ungdommer taklet forhold og opplegg meget bra og Sindre Olafsen prikket inn 30 treff og 22 innertreff i klasse Eldre Rekrutt. Med dette tok den gode Sindre nok en seier i årets feltsesong. Og ikke nok med det, han ble også beste ungdomsskytter uansett klasse og stakk av med en flott sølvpokal fra Odal Grus, som var satt opp som tilleggspremie på tvers av ungdomsklassene. Vi gratulerer så mye med nok en flott triumf.
Jonathan Gaardsø skjøt også bra i samme klasse og fikk opp gode 28/18 og inntok 8. plassen.
Truls Kluften fikk gode 25/9 i klasse Rekrutt og så lenge ut til å stikke av med seieren, men i et av de siste lagene kom Hanna Synnøve Huser fra Raumnes inn med 27/12, og da ble det i stedet en strålende andreplass på Truls. I samme klasse ble Amadeus Gaardsø nummer 5 med 22/7 og May-Helene Bengtson nummer 6 med 22/4.
I juniorklassen ble det nesten for Alexander Bengtson som skjøt gode 29/12 og endte på 7. plass. Lasse Johansen med 26 og knut Atle Sørskogen Stovner med 22 fikk mer beskjedne plasseringer i den tøffe klassen.
Resultatene finner dere her:
http://www.dfs.no/aktuelt-na/resultater/?eventId=14516

Stange og Romedal skytterlag arrangerte lørdag feltstevne og flere av våre ivrigste ungdommer hadde tatt turen oppover idet stevnet teller med i Akershuskarusellen.
Under fine skyteforhold var det denne gangen Amadeus Gaardsø som overbeviste mest idet han gikk bort og vant Rekruttklassen med 28/13. Han var fire innertreff foran nummer to, Marte Engebretsgård fra Åsheim. Vi gratulerer med den flotte prestasjonen.
Også Sindre Olafsen skjøt bra i klasse Eldre Rekrutt, men med 29 treff og kun 13 innertreff ble det likevel et stykke ned på listene i den tøffe klassen.
Resultatene finner dere her:
http://www.dfs.no/aktuelt-na/resultater/?eventId=131453