Hopp til hovedinnhold

Gårsdagens skyting om 100m pokalen var omberammet i forhold til terminlisten, men basert på oppmøtet så kan det se ut som om de fleste likevel hadde fått med seg endringen. Det ble en kveld med mye vær og tidvis dårlig sikt og det var imponerende hvor mange som skjøt godt innomellom regnskyllene.

Når alle var gjennom sine 15 skudd liggende på 100m så var det Alexander Bengtson og Knut Atle Sørskogen Stovner som stod igjen med flest innertiere av de med 150 poeng. 12 i tallet for vår to unggutter. Da måtte det omskyting til for å kåre en vinner og her trakk Knut Atle det lengste strået i første omskytingsskudd - det ble en inntertier av beste slag - *,9 - og når Alexander skjøt en vanlig tier så var det avgjort. Vi gratulerer Knut Atle med napp i pokalen.

For øvrige resultater, se vedlegget.

Skytingen er terminfestet til 25.06.2026, se statutter og tidligere vinnere.

Skytingen er terminfestet til 25.06.2026, se statutter og tidligere vinnere.

Styret har funnet det nødvendig å gjøre endringer i terminlisten når det gjelder gjenstående utendørs arrangement.

Vi ber dere merke dere følgende dato:
10/9 - Klubbmesterskap stang og felthurtigskyting.

Mvh
Styret

Vi fikk 8 finalister under årets SM bane oppe i Skogbygden.
Klasse 3-5: Ketil Gundersen (5) 242, Daniel Jøndal Listou (5) 241 poeng og Odd Arne Samdal (4) 237 poeng.
Klasse 2: Bjørg Margrethe Jøndal 240 poeng og Eivind Kylgård 236 poeng.
Klasse J: Alexander Bengtson 246 og Sindre Olafsen 245 poeng.
Klasse ER: Truls Kluften 249 poeng.

Før finalene var det Truls som hadde de beste mulighetene til å hevde seg helt i toppen med 249 som utgangspunkt. Truls innfridde og prikket inn 100 poeng og klatret med det opp til en flott tredjeplass. Det betydde også at han fikk seg en vel fortjent ungdomsmedalje. Vi gratulerer.

For de øvrige finalistene ble det ikke noe avansement og når det gjelder klasse 3-5 så møtte av ulike årsaker ingen av våre tre finalister opp. Vi gratulerer uansett med prestasjonen ved å kvalifisere inn.

Vårt ungdomslag gjorde også en god figur i lagskytingen og ble nummer 3, kun noen få innertiere fra andreplassen.

Resultatene:
http://www.skytterlag2.no/skytterlagssider/akershus/resultater/sm_bane/SM+bane+2015.hTZ9yTwJbI2s.ips

Den nye ungdomskonsulenten i DFS, Ola Herje, starter med friskt og ungdommelig mot. DFSU har nå sendt ut en spørreundersøkelse for å kartlegge en del faktorer rundt verv i den hensikt å gjøre grep for å få nye generasjoner inn i verv knyttet til styre og stell.
Et veldig bra initiativ.

Styret oppfordrer alle lesere om å bruke noen helt få minutter på denne online undersøkelsen/spørreskjemaet.

Linken til undersøkelsen finner dere her:
https://no.surveymonkey.com/r/LHSHSY2

Image
Ungdomsgruppa starter opp med treninger torsdag 20.08 fra kl 18.00 og vil trene ute på banen frem til vi begynner innendørstrening. Hvis du har lyst til å prøve en idrett som er spennende og sosial er du hjertelig velkommen til oss for å prøve. Du kan få låne våpen og utstyr av oss.
Se mer informasjon under vår ungdomsside.

Bjørg Margrethe Jøndal var den av nittedalskytterne som hevdet seg best under Fet skytterlag sitt sommerstevne på Brattåsen denne helgen. Hun skjøt i klasse 2 til 238 poeng på 25-skudden og 334 poeng på sine 35. Hun skjøt med dette sesongbeste på en 300-metersbane som av og til har litt lure vindforhold - godt gjort. Det skulle også vise seg at det kun var millimetre som skilte henne fra seieren i klassen. Det var et godt gammelt "rotterace" her idet Eli Aasen fra Gjerdrum vant med 334 poeng og 10 innertiere samt god rangering forøvrig, foran Thomas Sæther fra Urskog som også hadde 334 og 10 innertiere, men da med en noe svarkere rangering på øvrige skudd. Disse ble tett fulgt av Bjørg med sine 334 og 9 innertreff. Ett innertreff skilte altså tre skyttere denne gangen. Utrolig jevnt altså. De øvrige seniorene kom litt lenger ned i sine klasser, men Per Olav Listou ble nummer fem i klasse 3 med 229 og 324 og vi nevner også at Daniel Jøndal Listou fortsatt er godt gående med sine 241 og 340 poeng i klasse 5.
I klasse Eldre Rekrutt viste igjen Truls Kluften at han har noe på gang. Han prikket igjen 150 på 15-skudden og var beste ER på den delen. På 10-skudden snek det seg inn et par niere og da må han vente ennå litt på sin første fullklaff. Med 246 og etterfølgende 98 på omngangen ble det imidlertid 346 og ny pers på 35-skudden. På 25-skudden har han 249 fra tidligere. 346 holdt til 10. plass i klassen. Ingen andre ungdommer stilte til start denne gangen.

Midtsommerstevnene på øvre romerike er nå unnagjort og to av våre imponerte veldig. Daniel Jøndal Listou hadde endelig litt ledig tid til skyting igjen og oppe i Nannestad så viste han hvor mye skyting det bor i ham - han banket inn 146 + 99 og altså 245 på de første 25 og med 99 på omgangen ble det gode 344 som holdt til andreplass, ett poeng bak Sindre Nordvik fra Brummunddal. Vi gratuler er med prestasjonen og sølvet.
Også Lasse Jensen imponerte med god skyting etter en periode med lite trening. På Steinsgård skjøt han 242 + 99 og med 341 ble det seier i klasse 2. På Eidsvoll Verk skjøt han 243 + 96 og med 339+ ble det seier nummer to med 339 poeng. Imponerende skyting av Lasse og vi gratulerer med prestasjonen og to medaljer.

Linker til resultatene:
http://www.skytterlag2.no/skytterlagssider/steinsgard/Midtsommerstevnet+2015.hTZ9yTwBvGWv.ips
https://www.dfs.no/aktuelt-na/resultater/?registered=&type=®ion=10020&year=2015&includeLocal=False&querystring=&eventId=150515
http://www.skytterlag2.no/skytterlagssider/eidsvoll-verk/resultater/baneskyting/Midtsommerstevnet+2015+-+Eidsvoll+Verk.hTZ9yTwBvG4Y.ips

Årets Viken II gikk på Kongsvinger og Omegn skytterlags bane på Kongsvinger festning. En ærverdeig gammel arena som ikke har vært brukt til åpne stevner på mange år inntil i fjor. Arenaen var forøvrig landsskytterstevnearena tilbake i 1975 hvor også vår egen leder Per Olav faktisk var deltaker. Arenaen fremstod likevel som moderne og innbydende under Viken II, hit kommer vi gjerne tilbake.

Når det gjelder skytingen så var det ingen stor suksess for nittedalsskytterne, men det var likevel noen glimt som gledet. I klasse 3 skjøt Knut Atle Sørskogen Stovner meget bra og satte ny personlig rekord med 235 poeng på 200m. Dette er god skyting og når en ser tilbake på starten av sesongen som fersk senior, så må dette være en fin oppmuntring. Den gode skytingen holdt da også til en flott 3. plass innledende, et stykke unna finaleplass for klasse 3-5, men det ble sølvbeger. Sølvebeger ble det også på Andreas Lunde i samme klasse med 230 poeng og 7. plass. For Per Olav ble det bare nesten i gjensynet med den gamle LS-arenaen for med 227 poeng og 9. plass så var han svært nær et beger som gikk til 8. beste med 228 poeng.

Sindre Olafsen plasserte seg også kun to plasser unna begergrensen i klasse junior med 243 poeng. Forøvrig var det ingen store summer å berette om, men vi legger til at 100m-banen denne gangen var 107 meter lang, og de 7 meterne ekstra betyr normalt at poengene ikke kommer like lett. "Stang inn" på 100m blir lett "stang ut" på 107m.

Tre av Nittedals ungdommer fikk også gleden av å representere Akershus sitt andrelag i samlagsskytingen. May Helene Bengtson var forhåndsuttatt, mens Sindre Olafsen og Alexander Bengtson ble oppringt kvelden før og sporty stilte opp på kort varsel. Sindre skjøt bra og fikk 98 poeng (6 kne og 4 ligg) med hele 7 innertiere. Dette resultatet ville gitt Akershus 1 seieren om han hadde skutt på lag 1 og da byttet plass med den Akershusjunioren med det dårligste resultat på lag 1. Laguttak er en kunst og det er umulig å forutse om noen kommer til å "ha dagen" eller det motsatte. Også Aleksander matchet resultatet til dårligste førstelagsjunior med sine 96 poeng og kan også være rimelig bra fornøyd, mens søster May Helene var svært ueheldig på ett skudd som havnet langt ut og endte på 88 poeng. Lag 2 ble forøvrig nummer 8 av 10 lag.

Resultater mv. finner dere her:
http://kongsvinger-omegn.skytterlag.no/