Hopp til hovedinnhold

Viken II bane ble avholdt sist uke med finaler på søndag. Nittedølene gjorde et bra Viken II med fem finalister, Amadeus Gaardsø(R), Truls Kluften(R), Sindre Olafsen(ER), Andreas Lunde(2) og Daniel Jøndal Listou(5).

Etter finaleskytingen stod vi igjen med medalje til Sindre og Andreas, mens Daniel fikk en ny mesterskapsstjerne. Truls var heller ikke langt unna medaljen i Rekrutt, men her var det denne gangen svært tøff skyting. 343 holdt bare nesten for ham. Sindre deltok også for Akershus sitt førstelag på ungdommenes samlagsskyting og gjorde sin del av jobben med fullt hus. Det ble knepen andreplass på laget, kun noen innertiere unna seieren etter 399 p på fire skyttere.

Beger for de som var innenfor 1/3 i klassen: Truls, Amadeus, Sindre, Andreas, Daniel og Geir Roger Bjerkan(3). May Helene Bengtson(R-240p), Helene Olafsen(R-240 p) og Alexander Bengtson(J-245 p) var alle ett poeng unna beger. Helene og Jonathan Gaardsø(ER-240 p) tok Raufossmerket.

Fyldig reportasje i dagens varingen(papirutgaven). For resultater se denne linken:
http://frogn-drobak.skytterlag.no/

Image
Mange interesserte fulgte oppdateringene på Facebook-sida til stevnet: https://www.facebook.com/nc2014runde1. Siden ble oppdatert fortløpende av de tre arrangørene ettersom det skjedde noe i ledelsen i de ulike klassene. Den offisielle Facebook-siden fikk til slutt 288 likes. Den mest leste notisen var trekningen av sammenlagtpremien i ungdomsklassene som nådde 511 personer. Rundt 200 personer var i gjennomsnitt inne og tittet på de andre notisene.

Etter endt økt ble også hovedsiden for Norgescupens første runde oppsummert. Den finner dere her: http://www.dfs.no/1-runde-nc-2014

Vi i Nittedal har i tillegg lagt ut noen flere bilder på vår egen Facebook-side: https://www.facebook.com/nittedalskl. Det er noen færre personer som har vært inne og sett på disse bildene, men så har heller ikke skytterlaget sin Facebook-side vært markedsført.

Vi har nå oppdatert den lille siden for stevnet vårt http://nskl.no/ResultatAapne/resultatny.html med noen bilder, litt statistikk og lenker til informasjon som måtte være av interesse i etterkant av stevnet. Premieoppgjøret ble lastet opp på Mitt DFS umiddelbart etter stevnet, i kveld har vi også distribuert oppsettet til det enkelte lag på "gamlemåten" som en slags ekstraservice til de som liker å følge med på den måten.

Image
Siste finpuss av anlegget og testskyting ble foretatt tirsdag kveld og alt er nå klart for stevnet som starter torsdag morgen. Det er 841 påmeldte skyttere, hvorav så godt som hele Norgeseliten stiller. Mest spennende blir det lørdag etter lunsj hvor de to lagene med seedete skyttere skyter klokka 14.00 og 14.45. Til sammen 14 skytterkonger/dronninger og mer enn 170 av skytterne på Standplassrankingen er påmeldt.

Under testen i går kveld virket dessverre ikke bredbåndslinja. Mens Telenor jobber med å reparere den, setter vi opp alternativ løsning fra ICE, slik at vi skal være sikret live dekning på internett under hele stevnet.

Bildet til høyre viser skivene på 200m som er nyoverhalte og testskutt.

Tirsdag den 27. mai kommer vi til å kjøre fullskala test av hele anlegget før Norgescupstevnet. Da ønsker vi at så mange som mulig av standplasslederne er på plass. Slik at vi kan gjennomgå kommandoer og prosedyrer før stevnet. Vi trenger også unge og gamle medlemmer som kan skyte et baneprogram med noen innlagte tester av standplasslederne. Vi trenger skyttere både på 100m og 200m.

Vi minner om at vi har flere kilder for informasjon;
- egen Facebookgruppe, navn: Norgescup 1. runde 2014
- egen webside (se øverst på hjemmesiden for link)
- se også informasjon om ledige plasser, historikk mv. under "Banestevnet" i menyen ute til venstre.

Om noen savner noe informasjon fra oss her i Nittedal, kontakt oss via e-post: nittedal@skytterlag.no

Mange skyttere var i ilden denne helgen under stevnene i Blaker, Urskog og Høland. Størst grunn til å være fornøyd har nok Andreas Lunde som i klasse 2 vant både på Blaker og Urskog, mens det ble andreplass på færre innertiere i Høland. En omgang i Høland på 99 hvor nieren var en 9,9 og ikke en 10,0 var det som skilte ham fra en trippel denne helgen. I tillegg lå han godt an til å vinne en innlagt press-skyting i Blaker - uansett klasse. Han satte inn gode 48 poeng på en 300 m skive som var trukket helt ut til 580 meter. I skrivende stund foreligger ikke sluttresultatene her, men uansett ble det en imponerende helg av ham.

Det var også flere andre som hadde gode resultater og vi nevner at på Blaker skjøt Odd Østerhus 249 poeng i V65, Alexander Bengtson 247 poeng i junior og May Helene Bengtson 246 poeng i Rekrutt. Omgangene satt ikke like bra.
Resultater:
http://www.skytterlag2.no/skytterlagssider/blaker/Blakerstevnet+er+i+gang.hTZ9yTgtLI1b.ips

I Høland fikk Sindre Olafsen 248 og 347 poeng i Eldre Rekrutt og fikk en flott fjerdeplass, mens Rekruttene Truls Kluften og Helene Olafsen skjøt henholdsvis 245 poeng og 244 poeng. Omgangene deres satt ikke like bra.
Resultater: http://www.skytterlag2.no/skytterlagssider/holand-bjorkelangen/liveweb/liveresultater/

I Urskog fikk Odd Østerhus 248 og 348 poeng som ga en fin femteplass, mens Sindre Olafsen fikk 249 og 348 poeng som holdt til en sjetteplass. Her kom også beste seniorresultat utenom klasse 2 ved Daniel Jøndal Listou som i sesongdebuten fikk 242 og 342 som ga en 18. plass i klasse 3-5.
Resultater: http://www.skytterlag2.no/skytterlagssider/urskog/urskogstevnet/2014/Simon+Kolstad+Claussen+vant+Ã¥rets+Urskogstevne.hTZ9yTgBbKXU.ips

I helgen som var arrangerte Gjerdrum sitt årlige banestevne og det var en bra tropp fra Nittedal som stilte til start. På ungdomssiden hadde vi med 15 skyttere og på seniorsiden 5 skyttere(inkl. veteran).

Denne gangen var det rekruttene som hevdet seg best og både Amadeus Gaardsø og May Helene Bengtson var nære pallen. Begge var imidlertid litt uheldige med omgangen og fikk 94 poeng hver. Med utgangspunktene 245 på Amadeus og 244 på May Helene så hadde de nok også håpet på en noe bedre omgang. Uansett så ble det en flott 4. plass på Amadeus med 339 og hakket bak, May Helene på 5. plass med 338. Omgangen satt noe bedre for Truls Kluften som fikk opp 98 poeng. Han hadde imidlertid et noe lavere utgangspunkt med sine 239, men skjøt seg fint opp med den gode omgangen og endte opp med 337 poeng og en 7. plass. Også Kevin Dalland Gjerde gjorde en grei figur i sitt første banestevne for året. Han fikk 239 poeng og med 94 poeng på omgangen også han så ble det 333 og en 11. plass.

Vi hadde også med to aspiranter i Gjerdrum og begge skjøt og hadde det morro og fikk sin velfortjente premie. For Hanne Thingelstad så ble det riktig så mange tiere denne gangen, 12 i tallet så dette lover bra. Lillesøster Line Thingelstad fikk halvparten så mange tiere, 6 i tallet altså og det er heller ikke dårlig for den unge skytteren.

I Eldre Rekrutt var det nok en gang Sindre Olafsen som ble vår beste skytter med 345 poeng og en 7. plass. Sindre skjøt en nier i hver serie så han var nok ikke helt fornøyd med dagen. I juniorklassen var Alexander Bengtson godt i gang med 148 på de første femten skuddene, men med alle seks kneskuddene i nieren på ti-skudden så ble det for mange poengtap i denne klassen. Han endte til slutt på 342 poeng og en 15. plass etter en flott avslutning med 100 poeng og ni innertiere på omgangen.

I seniorklassene var det femteklassingen Ketil Gundersn som var bestemann. Med 239 poeng og 96 på omgangen ble det 335 poeng og en 25. plass. Per Einar Lunde skjøt en bedre omgang og fikk opp 99 poeng, men hadde for lite innledningsvis til å hevde seg. 328 poeng ga en 33. plass. Eivind Kylgård hadde noe på gang i klasse 2, men noen få uheldige skudd ødela til slutt for ham - det ble en 5. plass med 320 poeng. Andreas Lunde hadde heller ikke dagen i denne klassen for med to forkilinger underveis fikk han kun ut 7 skudd på omgangen. 75 sekunder er ikke lang tid på å få avgårde ti gode skudd når man får slike utfordringer underveis.
For resultater, se vedlegg.

Det var i helgen stor baneåpning i mange regioner i sør-øst Norge, så også i Akershus hvor Nes/Hovind og Skogbygden var vertskap for vårstevner. I tillegg var flere også i Nord-Odal som tradisjonelt arrangeres samtidig med Skogbygden.

Best gikk det i Skogbygden hvor Sindre Olafsen viste at det ikke bare er felten han mestrer. Han gikk like godt hen og vant klasse Eldre Rekrutt helgen etter at han vant et feltstevne - gutten kan skyte, ingen tvil om det. Han skjøt gode 249 og la på ytterligere 99 på omgangen. Med 348 så ble det seier med ett poeng til nummer to Åshild Tovseth Vatne fra Nord-Odal. Også i klasse 2 ble det seier til Nittedal idet Andreas Lunde fikk 240 og 97 på omgangen og vant med ett poeng foran Erik Gården fra Rælingen.
Vi gratulerer begge to med fine seire i sesongåpningen.

Sindre fikk også andreplassen i Skøimåsan med samme resultat, ett poeng bak Kristoffer Myhr fra Rælingen, men ett poeng foran Vatne. Her fikk Andreas en tredjeplass med 233 og 96 og sluttsummen 329 på 300-metersbanen som er noe mer krevende enn 200-metersbanene som er det mest vanlige rundt om.

I Nord-Odal ble det en fjerdeplass på Sindre med 347 poeng. Totalt sett en meget god sesongåpnings-helg for ham. Overraskende nok var det ingen Eldre Rekrutter som skjøt 350 poeng i de tre stevnene, men vi skal huske på at det er mange som gikk rett fra felt og inn i påsken og således er det ikke mange bane-øktene man har fått trent ennå.

Blant juniorene var det Knut Atle Sørskogen Stovner som fikk opp det beste resultatet med 246 og 100 og sluttsummen 346 som ga en flott 6. plass. Han ble også vår beste på Skogbygden med 244 og 99 og sluttsummen 343 som ga en 12. plass. På Skøimåsan(Nes) var det Alexander Bengtson som var best med 245 og 100 og sluttsummen 345 som ga en 9. plass.

I klasse Rekrutt var det denne gangen Truls Kluften som hevdet seg best med resultatet han fikk i Skogbygden. 244 og 98 er en bra start og da ble det også 342 poeng og en fin sjetteplass på Truls. På Skøimåsan(Nes) var det May-Helene Bengtson som var best av våre med 241 og 93 og sluttsummen 334 som ga en 8. plass. I Nord-Odal var det den tredje rekrutten vi hadde med ute denne helgen som ble vår beste. Ferske Helene Olafsen skjøt fine 236 og 91 og endte på 10. plass med 327 poeng.
Også i klasse V65 ble det en god start for Odd Østerhus idet han i Nord Odal prikket inn 249 poeng og 97 på omgangen. Omgangen ga akkurat litt for lite poeng til å havne på pallen, men 346 ga en 7. plass blant relativt mange deltagende veteraner (37 i tallet).
Fulle resultatlister på www.dfs.no.

Image
I overkant av 40 medlemmer stilte opp til vårdugnad på skytebanen i det flotte været. Medlemmer i alle aldre stilte opp fra 10 år og oppover, den elste er 88 år! Det ble gjort et fantastisk arbeid, hvor anlegget er vedlikeholdt og satt i stand for sommeren og norgescupstevnet. Slik at vi kan vise oss frem slik vi ønsker. Det har blitt vasket, pusset, malt og ryddet på hele anlegget. Skiver og standplass har blitt vedlikeholdt og hele anlegget fremstår nå presentabelt. Kjøkkenet har i tillegg til vasking og rydding, bidratt med tradisjonell dugnadsmat, inkludert vafler.

Flere bilder finner du her: https://www.facebook.com/nittedalskl

Styret retter en stor takk for innsatsen til alle som deltok!

I går ble det skutt om den tradisjonelle våpokalen som normalt markerer startskuddet for banesesongen. På 100m har de allerede trent noen ganger, men på 200m var nok dette de første baneskuddene for i år.

På 200m var det denne gangen Andreas Lunde som tok hjem pokalen for et år(første napp) med sine 242 poeng med respittprogram i klasse 2. Nummer to ble Per Olav Lisotu med 225 poeng med respittprogram i klasse 3. Det var beskjedent antall deltagere idet kun 4 stilte til start. Vinnersummen står imidlertid ikke noe tilbake for det pokalen er tatt på de foregående årene så den var vel fortjent.

På 100m har vi ikke alle resultatene for hånden ennå, men vinneren ble Sindre Olafsen(ER) med 247 poeng. På andreplass kom Alexander Bengtson(J) med 245 poeng.

Vi gratulerer med nappene i vandrepokalene.

Resultatene finner dere i vedlegget.