Hopp til hovedinnhold

Knut Atle Sørskogen Stovner igjen best av våre under årets Blakerstevne i feltskyting. For tredje gang denne vinteren skjøt han 30 treff og nå begynner det også å bli noen flere innertreff med 19 denne gangen.

Se vedlegg for flere detaljer.

Klubbmesterskapet på 15 m ble avholdt på Varpet torsdag 19. januar.
45 deltagere stilte til start og dette er bra selv om det møtte hele 59 i fjor. Klasse Aspirant hadde størst nedgang med 12, til tross for hele 10 deltakere, og kan nok i sin helhet henføres til at skyteskole ikke ble arrangert sist høst. Det kan også ha spilt inn at mesterskapet i 2011 ble arrangert over to kvelder, mot en i år. Det var imidlertid en hyggelig og god stemning og med nydelig bakst fra Ninas kjøkken ble dette en fin kveld.

Ketil Gundersen hadde en sjelden opptreden innendørs og viste at det fortsatt bor mye skyting i ham. Han hold unna for ungdommene Kenneth og Rune og halte i land nok et klubbmesterskap med 238 og to innerblinker mer enn Kenneth.

Den største overraskelsen kom i klasse 1, hvor Rune Løvland tok frem noe av det han kunne som ung skytter og med 244 poeng slo knock out på flere mer meritterte skyttere. Imidlertid var det også overraskelser på både 2. og 3. plass, ved Kay-Ove Thue 242 og Roger Johansen 241,så her er det mye potensiale. Anne Helen, "Dronningen av klasse 1" fra i fjor, ble overraskende henvist til 4. plass.

Vi fikk en delt førsteplass i klasse Eldre Rekrutt ved nyopprykkede Joakim Olerud Jensen og Knut Atle Sørskogen Stovner, som begge fikk flotte 247 poeng. Robin Belgen ble nummer tre med 246 poeng. Forøvrig var det hele 5 ER som fikk gode 99 på 10-skudden - også her er det med andre ord mye potensiale.

Joakim Thue vant opskriftsmessig klass junior med ordinære 245, og Sindre Olafsen tok seieren i rekrutt også med ordinære 235. I klasse 2 vant Henning Tøn oppskriftsmessig til tross for tøff utfordring fra leder Per Olav Listou etter 15 skudd. Alle de tre nybakte krets- og klubbmesterne endte imidlertid opp med å slå de øvrige som stilte opp og tok således fortjente medaljer.

På grunn av endrede krav fra DFS knyttet til familiemedlemskap har styret besluttet å kalle inn til ekstraordinært årsmøte. Dette i henhold til skytterlagets lover.

Styret

Joakim Thue, Sindre Olafsen, Anne Helen Skartlien og Henning Tøn ble alle kretsmestere i sine klasser under KM 15m.

Skytingen er terminfestet til 26.06.2026, se statutter og tidligere vinnere.

Som følge av stor aktivitet på andre baner, avlyser vi den organiserte treningen nevnte onsdag. Medlemmer som enten er godkjente skyteledere selv, eller som får med seg en godkjent skyteleder kan trene om de ønsker det.

På årets hittil fineste dag med strålende sol og kritthvite jorder ble det tradisjonelle åpningsstevnet for feltskyting arrangert i Trøgstad sist søndag. Stevnet er populært og har normalt veldig god deltagelse, så kampen om edelt metall er hard.

Nittedal hadde med skuffende få skyttere, men de to ungdommene som deltok i klasse Eldre rekrutt gjorde imidlertid sine saker bra i det gode selskap. Knut Atle Sørskogen Stovner prikket inn 6 treff i figuren på alle de fem holdene og dermed fullt hus og 30 treff. Dette er ikke første gang Knut Atle fyller på felten, men likevel godt å starte sesongen med det resultatet. I klasse Eldre Rekrutt må det imidlertid også plukkes godt med innertreff for å henge med i kampen om medaljene og her ble det litt for få for Knut Atle. Han fik jevnt med innertreff på de fire første holdene med 3 og 4, men bare 1 på det siste holde. Da ble det 15 innertreff til sammen og en dårlig rangering blant de som hadde 30 treff. Likevel ble det en flott 13. plass blant hele 41 deltagere i klassen. Klassen ble vunnet av Kari Mørck fra Ski med 30 treff og hele 28 innertreff.

Alexander Bengtson i samme klasse debuterte i feltskyting denne søndagen etter å ha deltatt på samlagets instruksjonssamling i feltskyting dagen før. Dette ble da første test på om Alexander hadde lært noe på samlingen, og i tillegg var dette også første konkurranse med grovkalliber for hans del. Det var med andre ord flere nye momenter å mestre for ham. Likevel gikk det strålende og han fikk 6 treff på de tre første holdene og lå da bare ett innertreff bak den mer rutinerte Knut Atle. På de to siste holdene er det normalt noen mindre figurer for å øke vanskelighetsgraden, og her fikk Alexander flotte 5 treff på begge to og til sammen 28 treff og 15 innertreff. En flott feltdebut med andre ord.

Neste feltstevne går i Høland kommende søndag, og etter en noe laber deltagelse første helgen er det allerede flere av ungdommene i Nittedal som er påmeldt der. Vi håper på en like god fortsettelse og at ennå flere blir med på denne morsomme skyteformen.

Nittedal Skytterlag har gleden av å invitere til klubbmesterskap 15 m. Arrangementet vil bli avholdt på innendørsbanen på Varpet den 19. januar. Det skytes vanlig 25 skudds innendørsprogram for alle klasser.

Forhåndspåmelding på http://skyting.pamelding.net/. Det vil være mulig å skyte på ledige plasser. Aspiranter og nye skyttere har prioritet på plass i de 2 første lagene. Vi henstiller derfor øvrige skyttere om å respektere dette.

Innskudd kr. 50,- i alle klasser.
Premiering i henhold til lagets statutter som innebærer 100% gjenstandspremiering i klasse ASP/R/ER/J.
Medaljer i henhold til lagets statutter, hvilket innebærer medalje til klassevinnere. For detaljer se statuttene. Vi kommer til å benytte den nye medaljen som ble laget i forbindelse med jubileet.

Publikumsvisning i salen.
Kafeteriaen vil være åpen under hele stevnet.
Velkommen!

Image
Årets juleskyting ble avholdt på Varpet torsdag 15. desember med god deltagelse. Hele 48 personer deltok i de ulike klassene, noen færre enn i 2010, men deltagelse må ses i lys av det ikke har blitt arrangert noen skyteskole denne høsten. Skyteskolen fylte opp mange plasser i 2010 og sånn sett var det relativt god deltagelse i 2011.

Skyteprogrammet har nå blitt en tradisjon og er basert på "Yatzi", med mange like, ulike og par osv. Skytterne har tatt veldig godt i mot dette programmet og det har nok kommet for å bli. Innimellom skyting og kakespising ble det også gjort stas på våre æresmedlemmer. De fikk hver sin velfortjente jubileumsmedalje i anledning at laget i år fylte 150 år.

Rune Dahl stakk av med hovedpremien
Når det gjelder selve skytingen, så var det Rune Dahl som stakk av med seieren i klasse 2-5, og han fikk sin hovedpremie. Rune skjøt veldig bra og fikk poeng på alle serier. Poengsummen 154 er veldig sterk tatt i betraktning av stillingene han skjøt i var henoldsvis kne, stå, kne og stå. Særlig imponerende å klare "Yatzi" på stående med fem niere. Det ble en solid seier og hele 32 poeng ned til nestemann, Odd Arne Samdal. Altså en velfortjent hovedpremie på Rune. Det deltok beskjedne 5 deltagere i disse klassene, men de som ikke stilte opp skulle nok uansett få slite mot rekordsummen til Rune. Ingen har vært i nærheten av denne summen i noen av de tidligere juleskytinger med dette programmet.

Prestisjeseier til Svein Kibsgaard
Klasse 1/veteraner ble vunnet av Svein Kibsgaard i en klasse med hele 18 deltagere. Svein fikk også poeng i alle øvelsene og med sterke 150 poeng var han 8 poeng foran Hans Petter Svendsen. Dette er hovedklassen for foreldre uten særlig skyteerfaring og alle skyter liggende. Her var det mange som moret seg over å få prøvd seg på skyting uten at det var noen alvorlig konkurranseramme. Prestisjen mellom foreldrene var likevel på plass og mange muntre kommentarer kom i kampens hete. Vi gratulerer Svein med prestisjeseieren og hovedpremien i klassen.

Kveldens beste resultat
I ungdomsklassen var det Robin Belgen som stakk av med seieren med kanonresultatet 164 - han skjøt faktisk maks på 3 av 4 øvelser, og fikk også poeng på alle øvelsene. Bare på øvelsen med ulike "misset" han litt i forhold til maks - som skytter er vel det greit nok, at han ikke var så god på å spre serien utover.... Veldig godt skutt, og særlig imponerende var "Yatzi-avslutningen" med 50 poeng med fem innerblinker. Robin stakk av med hovepremien i klassen som hadde 15 deltagere. Han vant med 36 poeng på nestemann, Christopher Scholz.

I aspirantklassen var det den ferske skytteren Robin Sørlien som klarte seg best og med 105 poeng var han 30 poeng foran nestemann som ble Robert Johnsen. Det var 10 deltagere i denne klassen.

Arrangementet gikk greit til tross for et nødvendig skifte av gummibånd på et par av skivene, og de fleste reiste hjem med et hyggelig minne om skyteåret 2011.

Resultatene finnes via menyen til venstre. "Resultatlister"->"Interne stevner"->"Juleskyting".