Hopp til hovedinnhold

Image
Joakim Thue satte personlig rekord med 350 poeng i mellomrunden i romerikscupen mot Gjerdrum i går kveld. Alle våre skjøt bra og vi kvalifiserte oss dermed for finalen. Vi stilte med følgende fire skyttere: Magnus A. Nilsen(J), Joakim Thue(ER), Steffen Nielsen(ER) og Knut Atle S.Stovner(R). Alle våre skjøt meget bra (344, 350, 347, 346). Sluttsifrene ble: Gjerdrum 2 - Nittedal 1: 1040 - 1043

Styret har besluttet at Nittedal Skytterlag innfører krav om politiattest for alle medlemmer i hovedstyret, ungdomsutvalget, samt for trenere og instruktører som har ansvar for utøvere under 18 år. Man er allerede i gang med å skaffe attester og ordningen trer i kraft umiddelbart. Mer informasjon finnes via menyen til høyre under Skytterlaget->Politiattest

Styret minner om skyting om 100-meters pokalen torsdag 26. august klokka på Varpet. 100m-pokalen skal være en av få konkurranser hvor seniorer og ungdommer konkurrerer på likt grunnlag, selv om seniorene som regel har mange år bak seg med skyting, har ungdommene mange flere liggende skudd ”i kroppen”. Pokalskytingen kårer lagets beste ”magaskytter”. Det er med hensikt ikke lagt inn noen form for respittordning. Statutter finnes under Resultatlister->Pokaler/merker->100m-pokalen, eller via denne direktelinken. Så langt har vi vinnere fra klasse J, 2 og 5 som bekrefter at det er en jevn og spennende konkurranse. Vi forsøker å komme i gang med første lag senest klokka 18.00.

Norgesmesterskapet på 50-meter miniatyr går på Nøtterø 18-19 september 2010.
Invitasjonen er vedlagt nedenfor.
Konkurransen går under Norgers Skytterforbund, så deltagere fra Nittedal må i denne sammenheng skyte for Nittedal Miniatyrskytterlag.
Ved spørsmål, ta kontakt med Miniatyrlaget.

Konstanse Skøyen vant øvelsen 60 skudd liggende for Junior Kvinner i Norgesmesterskapet rifle grovkaliber (300 meter) i dag.
Hun fikk 587 poeng, og hele 32 sentrumstiere på 60 skudd.
Dette holdt til en relativt klar seier, nummer to hadde 585 poeng og 17 sentrumstiere.
Daniel Jøndal Listou kom på fjerdeplass i samme øvelse i klasse Junior Menn med 586 poeng. Magnus Arneberg Nilsen ble nummer 15 med 561 poeng.
Daniel var den eneste av disse som også stilte i halvmatch. Han ble der nummer seks med 559 poeng.
Link til arrangørens sider finnes her: NM 300M 2010

Image
Etter fredagens fantastiske skyting med Odd Østerhus i hovedrollen og sølv tilslutt gjensto kun en øvelse, finale i NM feltskyting for seniorer. Totalt hadde i overkant av 3000 skyttere forsøkt seg i kvalifiseringen. Odd Arne Samdal hadde med seg 28 treff til finalen og Daniel Jøndal Listou hadde 27. Finalen skytes på elektroniske feltskiver fra standplass 200 meter. Figuren er et hus som måler 16 x 16 cm og står på 200 meters avstand. Skytterne skal skyte 6 knestående og 6 liggende skudd på 110 sekunder, så dette går virkelig unna og det er ikke tid til finjustering. Odd Arne skjøt 9/3 og endte opp med 37/ og en 185 plass. Daniel hadde en meget god finale med 11/6, endte opp med 38/6 og skjøt seg opp fre en 476 plass til en 116 plass. Norgesmester ble Tor Erik Fossli fra Målselv med 42/9.

Bildet vise Daniel med finaleskiven i bakgrunn, figuren er 16 x 16 cm og er kun en liten prikk på 200 meter.

For årets LS kan følgende sies om Nittedalsskytternes prestasjoner. LS er et stort stevne, og de fleste har en drøm om å lykkes akkurat her. Dette setter hodene på både den ene og den andre i kok, og det er ikke alle som lykkes som planlagt. Likevel, det kåres alltid en vinner og det er alltid gøy når vi fra Nittedal også i år er med i sluttstriden om de edleste medaljene i en eller annen klasse. Slik har det faktisk vært hvert år siden 2002. I tillegg til Odd Østerhus sin triumf har vi mange sterke prestasjoner og resultater blandt de andre. Mange skyttere har fått med seg sølvbeger som deles ut til den beste tredjedelen i klassen. Spesiellt gøy er det når debutanter og uerfarne skyttere setter pers på LS, og det skal bli artig å se hva f. eks. Robin Belgen og Knut Atle Sørskogen Stovner får til med enda ett år med trening (rått tips er at de skyter finaler i Bodø i 2011). Og tilslutt har vi nok også skyttere som skulle ønsket seg noen poeng mer, og det motiverer for mer trening frem mot neste LS. Totalt sett er dette et LS vi er rimelig godt fornøyd med og vi har hatt noen fantastisk fine dager på Elverum.

Image
Odd Østerhus hadde med sine 30 treff fra innledende skyting i klasse V65 et godt utgangspunkt og mulighet til å kunne gå helt til topps i fredagens finaleskyting. Av de 307 skytterne i klassen hadde 49 skyttere 30 treff og Oddemann hadde figur 9 i finalen. Finaleskytingen var 12 skudd mot stående hjul, denne klassen er knallhard og det er kun innertreff som gjelder. Da anvisningen kom viste det seg at Odd hadde prikket inn 12/12 (12 innertreff), en utrolig god serie. Samme poengsum oppnådde 3 andre skyttere også, dermed var det duket for omskyting om plassene på seierspallen. Ny runde med 12 nye skudd, Odd vartet denne gangen opp med 12/11 (12 treff, 11 innertreff), dette også en kjempeserie. Arne Johan Seim fra Seim klarte imidlertid 12/12 og henviste Odd til sølvplassen. I det store selskap på Landsskytterstevnet så er dette en meget god prestasjon. Odd var svært rolig under skytingen og kjente lite til LS-nervene, men litt hadde det nok kriblet i kampens hete.

Fra torsdagens finaler i seniorenes baneskyting:
Daniel Jøndal Listou var eneste senior i banefinalen, skive 15 i skytingen om Aftenpostens fat (beste skytter under 20 år). Med utgangspunkt på 241 poeng låg han for langt bak, med med en god finale var en stjerne innen rekkevidde. Dessverre ble omgangen skjev og det endte med 98 poeng og totalt 339, og det holdt ikke til stjerne denne gangen.

Image
Odd Østerhus fulgte opp feltrunden med å skyte fenomenale 12 treff og 12 innertreff i feltfinalen for klasse V65. Han sikret seg dermed omskyting om tittelen sammen med 3 andre skyttere. I omskytingen fortsatte Odd å skyte godt og med 12/11 gjorde han det vanskelig for de andre. Arne Johan Seim fra Seim gjorde imidlertid nok en feilfri runde og vant omskytingen uten å avgi innertreff. Odd fikk dermed 2. plass i klasse V65 hvor han blant andre slo tidligere verdensmestere.

Image
Klasse 2 har hatt sin baneskyting med 5 skyttere fra Nittedal, totalt deltakerantall i klassen 614. Best ut kom Per Olav Listou med 237 poeng og middels beger (106 plass), Henning Tøn fikk 236 poeng og middels beger (134 plass). Antatt bestemann, Svein Ottershagen, fikk smake LS-nervene og stoppet på 235 poeng, det holdt til et lite beger. Videre ned på listene finner vi Bjørg Margrethe Jøndal med 223 poeng, Erling Samdal og Anders Andersen endte begge med 219 poeng..

Juniorklassen hadde sin feltrunde, der hadde vi håp om en finaleplass til Konstanse Skøyen. Dette gikk ikke da hun drog på seg et par bom og endte på 28 treff. Magnus Arneberg Nilsen endte på 27 treff og Magnus Skøyen med 20 treff.
I minneskytingen fikk Konstanse gode 58 poeng og en 9. plass.

Klasse 5 har gjort unna sin feltrunde. Av de 604 skytterne ble Odd Arne Samdal vår bestemann med 28 treff og en 100. plass og middels beger. Daniel Jøndal Listou endte på 27 treff, Ketil Gundersen med 26 treff og Bjørn Dahl med 23 treff. På nåveredne tidspunkt er finalegrensene ikke frigitt, men det kan tyde på at vi finner Odd Arne i finalen på lørdag.

I minneskytingen er medaljefordelingen ikke klar enda, men det tyder ikke på at våre skyttere får minnemedalje. Odd Arne endte med 55, Daniel med 54, Ketil med 53 og Bjørn med 45.

I stangskytingen, 2 hold med 25 sekunders skytetid og maksimalt antall skudd på hvert hold. Odd Arne prikket inn 17 treff og endte på en 154. plass. Ketil og Daniel fikk 15 treff hver mens Bjøn endte med 12.