Hopp til hovedinnhold

Alexander viste seg fra sin aller beste side under dagens avslutningsdag av Samlagsmesterskapet på 15m. Han var stødigere enn de aller fleste og smalt inn 250 poeng i klasse Eldre Rekrutt. Ikke nok med at han fikk full pott, han prikket inn hele 18 innertiere. Dette er fantastisk skyting av unggutten. Bare Jenny Stene fra Haga slo ham med sine 20 innertiere. Det var på siste serien at Alexander mistet noen innertiere mer enn Jenny idet han her kun fikk 1 av disse. På serie 3 og 4 prikket han inn innertiere på alle skuddene. I vedlegget kan presisjonsskytingen på serie tre beskues. Når fem skudd får plass under en "klistrelapp" (brukes til lapping av kulehull på feltfigurer), da er det ikke mulig å gjøre det bedre. Vi gratulerer med strålende skyting og en flott andreplass i SM.
Også Joakim Thue skjøt godt i juniorklassen selv om han måtte ut i et par niere på to av kneseriene. 248 poeng til slutt var identisk poengsum som vinnerresultatet også for ham, men som i klasse Eldre Rekrutt ble det to innertiere for lite. Joakim fikk 11 innertiere, mens vinneren Andreas Martinsen fra Rælingen fikk 13 innertiere. Like fullt en flott andreplass og medalje i SM for tittelforsvarer Joakim.
I klasse Rekrutt var Sindre Olafsen og May-Helene Bengtson noe mindre fornøyd med 7. og 8. plass med 241 og 240. Bra at de har ambisjoner, men plasseringene er det likevel grunn til å være bra fornøyd med blant 22 skyttere i klassen.
Vi hadde også med noen Aspiranter i sitt første SM, og de presterte jevnt bra. Ståle Nilsen, Kenneth Daland Gjerde og Silje Fjeld Gundersen representert med bilde i vedlegget.
I seniorklassene var det Bjørg Margrete Jøndal som hadde mest grunn til å være fornøyd med 242 og en flott fjerdeplass i klasse 2. En etterlengtet opptur for ei som legger ned mye tid på skytesporten. Også Bjørn Dahl i klasse 4 har all grunn til å være fornøyd med 239 poeng og en god 14. plass i klasse 3-5 hvor over 50 skyttere deltok.
Resultatene finner dere her: http://www.skytterlag2.no/filestore/Skytterlag/blaker-skytterlag/Resultater/Innendors/smm/StartFrame.htm

Det var mye god skyting under stevnene i Oslo sist uke, og særlig på Oslo Open. Best av alle våre var Joakim Thue, som i juniorklassen banket inn fullt hus innledende og like godt la på nye 100 poeng i finalen. 350 poeng på juniorprogram med "juniorfinale", fem ligg i serie og deretter fem enkeltskudd kne, det er rett og slett fantastisk skyting! Til tross for den gode skytingen ble han slått av to jenter, og særlig imponerte Cathrine Brevig Berg fra Sørskogbygda med utrolig god finaleskyting, 2 x 10,4 var de dårligste av 10 skudd. Likevel er det all grunn til å feire bronsemedaljen for Joakim i dette gode selskapet hvor over 100 juniorer deltok.
Også i rekruttklassen fikk vi en finalist idet Sindre Olafsen ble nummer to innledningsvis med sterke 249 poeng. Også han holdt hodet kaldt i finalen, og satte inn 99 poeng på sine fem skudd i serie pluss fem enkeltskudd, alt liggende. Det var fem som hadde 249 før finalen, så desimalene var viktige. Vegard Nordhagen fra Elvereum vant relativt klart med 354,3, mens Sindre måtte ut i omskyting med en skytter fra Flesberg etter at begge fikk 352,5. Sindre holdt hodet kaldt igjen og vant omskytingen og ble dermed nummer to. Med det tok han altså en flott sølvmedalje i dette prestisjestevnet. Det deltok hele 62 rekrutter.
I klasse 1 var også Lasse Jensen og Anne Helen Skartlien sværte nære pallen. Lasse fikk 249, ett skudd i 9,9 "ødela" for ham idet han da havnet som nummer 4 på rangering av innertiere. Likevel en meget god prestasjon av Lasse. Anne Helen satte to skudd utenfor tieren, men hadde så mange innertiere at hun hadde blitt nummer 2 med en tier til. Nå ble det "best av de med 248" og en flott femteplass.

På Østrestevnet skjøt som nevnt Alexander Bengtson sitt første 250-stevne og 6. plass innledningsvis, men etter en finale på 98 holdt det "bare" til plass nummer 11 i mesterskapet. Likevel har Alexander grunn til å være godt fornøyd med sitt første 250-resultat.
Bilder av de gode skytterne, se vedlegg.

Oslo Open er Norges største innendørsstevne, og det er over 800 forhåndspåmeldte. Vi fikk mange toppresultater blant våre skyttere på denne første skytekvelden.

Lasse Jensen prikket inn 249 og leder klasse 1. Han viste dermed Anne Helen at det ikke bare er hun som er i godt slag om dagen.

Sindre Olafsen prikket også inn knallresultatet 249 og han leder klasse Rekrutt foran gode Marianne Jødahl Riste fra Blaker.

Alexander Bengtson fortsatte nesten som på Østrestevnet og også han prikket inn 249 poeng, og inntok tredjeplassen i Eldre Rekrutt.

Ellers var det også morsomt at May Helene Bengtson satte pers i Rekrutt med 244 poeng og at Amadeus Wang også krabbet opp til 240 poeng. Gøy at så mange fikk det til på det største stevnet i landet.

På Oslo Open er det avsluttende finaler på søndag og det skal bli spennende å se om det holder til finale for Sindre og Lasse - trolig gjør det det.

Følg utviklingen videre her:
http://nordstrandskytterlag.org/static/osloopen/resultater/2012/pweb/StartFrame.htm

Alexander var i kanonform under Østre-stevnet på Årvoll i dag. For første gang prikket han inn alle skuddene og fikk 250 poeng under kveldens skyting på storstevnet. Gutten er en av de aller ivrigste unge vi har i dag og det er ikke mange treninger som går uten at han er med. Dette betalte seg i kveld. Vi gratulerer med prestasjonen.

På Østrestevnet er det fortløpende omgang og når Alexander kom dit kjente han nok trykket og satte to skudd hårfint utenfor tieren. To skudd på 9,8 er nære blinken, men likevel to poeng borte. Han ligger da på 4.plass så langt.

Følg utviklingen videre her:
http://www.skytterlag2.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=76158

Se den glade gutt i vedlegget - foto: Trygve Bengtson

Fjerde og siste runde av Akershuskarusellen er nå ferdigskutt og sammenlagtlistene er klare. Disse finnes i sin helhet på Akershus skyttersamlag sine sider, men se også vedlegget med vår korte oppsummering.

Ingen klasseseire til våre denne gangen, men Anne Helen fikk andre plass i klasse 1 og Sindre Olafsen fikk tredjeplass i klasse Rekrutt. Begge fikk opp 249 i en av rundene og viser med det hva som skal til for å hevde seg helt i toppen.

Jeg legger også til at alle våre 11 aspiranter fullførte karusellen med minst tre runder. Og vi som har fulgt dem rundt kan også skrive under på at de har det morsomt med skytingen så langt.

Anne Helen ankom sent, nesten for sent til bestilt skytetid under siste runde av Akershuskarusellen på Blaker. Hun hadde da sannsynligvis ikke tid til å bli nervøs før hun skulle i ilden. I alle fall trillet det inn tier etter tier, og først på det 17. skuddet kom det en nier. Deretter holdt hun seg i tieren og fantastiske 249 poeng til slutt. Morsomt at det klaffet så godt igjen for Anne Helen, og det er vel en viss revansje etter fjerdeplassen på Viken II. Resultatet holdt til seier på Blaker.

Se flere kommentarer i vedlegget.

Det ble litt stang-ut for våre seks finalister under årets Viken-II på 15m.

Daniel fikk 49 på de fem første på kne og deretter 45 på fem enkeltskudd stående. 9,9 og 9,8 er ødeleggende skudd når man skal kjempe i toppen, og en åtter har man ikke råd til. 94 poeng og sluttsummen 340 gjorde at Daniel måtte til slutt ta til takke med en sjetteplass. Sjetteplass på Viken II er likevel en meget bra prestasjon mot meget god motstand, vinneren var ingen ringere enn årets skytterprinsesse fra Landsskytterstevnet på Voss, Siw-Anita Dramstad.

I klasse 1 skjøt tittelforsvarer Anne Helen 97 poeng og fikk den kjedelige fjerdeplassen med 342, rangert på innertiere bak nummer 3. Litt skuffende sikkert, men godt gjort å komme til finalen med presset som tittelforsvarer. Fjerdeplass ble det også på Geir Roger i klasse 2 etter 94 i finalen og 337 til slutt. For ham må comebacket karakteriseres som vellykket allerede etter at han i over 10 år har stått på sidelinjen.

Sindre skjøt til 98 og sluttsummen 342 og han fikk da niendeplass i sin første Viken II finale. Vi håper det ga mersmak. Tittelforsvarer Joakim Thue hadde heller ikke dagen med lånt våpen uten "halv-knepp" sikte som trengs for å knipe de siste marginene. Da ble det en litt for svak liggende del på 47, og finalesum på 95. 340 poeng holdt til 13. plass. Heller ikke Kenneth lyktes i finalen i klasse 4 etter å ha overrasket med god innledende skyting. 90 poeng i finalen og 330 totalt ga 9. plass til slutt.

Viken II ga beger til Sindre, Anne Helen, Geir Roger, Henning, Kenneth og Daniel som altså havnet innenfor 1/3 i sine klasser. Maks uheldig - Joakim Thue som fikk finale, men som havnet på plassen under premiestreken.

Fulle resultatlister finner dere her:
http://www.livevisning.com/oslo-ostre/Stevner2012/VikenII15m/StartFrame.htm

Etter at innledende skyting var unnagjort på Viken II var det hele 6 Nittedalsskyttere som var kvalifisert for finaler. De som kvalifiserte seg er;
Daniel Jøndal Listou, skive 2 i kl 3-5 med 246 p.("wow!")
Kenneth Lines, skive xx i kl 3-5 med 240 p (nummer 35).
Anne Helen Skartlien, skive 3/4 i klasse 1 med 245 p.
Geir Roger Bjerkan, skive 5 i klasse 2 med 243 p.
Joakim Thue, skive 15 i klasse Junior med 245 p.
Sindre Olafsen, skive 11 i klase Rekrutt med 244 p.

Skytterlaget gratulerer så mye med prestasjonene.

Daniel var i storslag igjen under innledende skyting på Viken II. Han banket inn strålende 246 poeng og ligger i skrivende stund på andreplass av de ca 115 skytterne som har vært gjennom innledende til nå i klasse 3-5. Dette går mot sikker finaleplass, og han har også flest innertiere av samtlige så langt. Av 15 knestående skudd ble hele 11 satt i innertieren - suveren kneskyting altså, selv om han nok ergrer seg over at han slapp ett kneskudd på 10-skudden ut i nieren.

Også i klasse 1 og 2 har vi skyttere som ligger an til finaleplasser, men her er det mer usikkert hva som vil skje. Tittelforsvarer Anne Helen Skartlien ligger på delt tredjeplass så langt i klasse 1 mens vårt nye tilskudd på seniorsiden, Geir Roger Bjerkan ligger på fjerde i klasse 2.

Innledende skyting avsluttes i ettermiddag.

...er nå lagt ut. Du finner de her eller også via menyen til venstre: Resultatlister->Åpne stevner. Resultatene er også lastet opp til DFS sin webløsning slik at de skal være tilgjengelige på "Min side".