Hopp til hovedinnhold

Skytingen er terminfestet til 26.06.2026, se statutter og tidligere vinnere.

Selv om det har vært vinterferie den siste uken var det også noen ungdommer som fant tid til å reise til Søndre Odalen sitt tradisjonelle feltstevne sist søndag. Ingen plasseringer helt i toppen denne gang, men det var flere gode prestasjoner likevel.

Junioren Knut Atle var svært nær å få sin første runde med 30 treff, men med 5/2 på siste holdet ble det 29/15 og en 12. plass. Dette er en bra fremgang for Knut Atle som også skjøt 29 treff i sesonginnledningen, men som har slitt med å få det til å klaffe etter det. Jenny Stene vant klassen på 30/29 og det er meget sterkt i klasse junior.

Også Rekrutten Amadeus Wang skjøt bra under de gode forholdene og fikk sesongbeste og pers på felten med gode 28/13 og en flott 6. plass blant 16 deltagere. Det holdt til premie. Også her ble det skutt 30 treff av klassevinneren fra Åsheim og det tyder på gode kaliber 22 forhold. Også May-Helene Bengtson fikk sesongbeste på felt med sine 24/9 som holdt til en 8. plass.

I klasse Eldre Rekrutt var det igjen Alexander Bengtson som var vår beste, men 28/16 og en 20. plass var han neppe fornøyd med. Sindre Olafsen fulgte på plassen bak med 27/15 og for hans del peker pilen nå oppover.

Aspiranten Truls Kluften fortsetter å kose seg med felten og skjøt nok en gang bra med 21/10 og spesielt imponerende med 6 treff på begge de to siste holdene.

Kun en senior tok turen til Søndre Odalen for å skyte grovfelt, og Ketil Gundersen i klasse 4 skjøt en bra runde selv om det "kladdet" litt i starten. 3 tapte treff etter to skytinger er uvant kost fra den kanten, men han fylte resten og da ble det ikke så galt til slutt likevel. Han fikk en bra 8. plass med 27/14 i en klasse med hele 32 deltagere - da ble det premie også.

Resultatene finner dere her: http://sondre-odalen.skytterlag.no/
(og om jeg ikke ser helt feil er det der også bilde av May-Helene og Alexander i aksjon i sine gjenkjennelige gule overtrekk)

De komplette resultatene fra klubbmesterskapet innendørs ligger nå tilgjengelig her på nettsidene. Klikk på seierspallen oppe til høyre. De vil etterhvert også kunne gjenfinnes i menyene hvor de øvrige resultatlistene våre ligger.
PS! Omtalen av klubbmesterskapet finner du litt lenger ned. Den opprinnelige nyheten er oppdatert.

Lørdag 16. tok hele 15 skyttere fra Nittedal skytterlag turen over fylkesgrensa til Oppland, nærmere bestemt til Lygnatoppen. Det årlige feltstevnet til Tingelstad skytterlag ble avviklet i godt vintervær, fin temperatur selv for "frysepinner", men det blåste 3-4 sekundmeter utsatte steder. Løypa var nok litt lang og tung å gå siden den gikk i "sukkersnø" som det kalles på skispråket. Nettopp vinden var nok den største utfordringen for de yngste skytterne, spesielt i aspirant- og rekruttklassene som må bruke kaliber .22. det var da heller ingen som klarte fullt hus i disse klassene. Imidlertid presterte Amadeus Wang å få 25 treff på hovedrunden, fulgte opp med 6 treff i finalen og kapret en flott 3. plass og medalje i klassen. Han ble fulgt av May-Helene Bengtson som klarte å prikke inn 21 treff pluss 9 treff i finalen og kom på en sterk 5. plass blant de 15 deltagerne i rekrutt.
I aspirantklassen klarte nybegynneren Truls Kluften å prikke inn hele 20 treff, og det er en sterk prestasjon. Med ett treff mindre var Robin Sørlien bare ett lite hakk bak, også dette en meget god prestasjon, tatt i betraktning det tynne erfaringsgrunnlaget. Adrian Haugane og Erling Moen Hovin traff også hhv. 12 og 8 treff under de vanskelige forholdene. I eldre rekrutt skjøt Alexander Bengtson og Sindre Olafsen. Alexander fikk 27 treff og havnet litt over midten av resultatlista, mens Sindre hadde en "dårlig dag på jobben" og havnet på 19 treff. Sindre er normalt vant til langt bedre resultater og var nok ikke fornøyd etter lørdagens innsats. Alexander skjøt en meget god finale, fullt hus og avanserte med det 2 plasser opp til 6. plass i klassen.
I juniorklassen hadde Knut Atle Sørskogen 26 treff og Lasse Johansen 24 treff og hhv. 10 og 8 treff i finalen. Dette er greie resultater, men juniorklassen er tøff, så begge havnet under midtstreken denne gangen. I veteranklassene deltok Arne Hjortland, men han var neppe helt fornøyd med dagen etter 23 treff.
Heller ikke på seniorsiden ville det seg helt denne gangen.
Av de 4 seniorene var det bare Ketil Gundersen som var noenlunde fornøyd etter hovedskytingen der han sluttet på 29 treff og 2.plass i klasse 4. Imidlertid fikk han ikke klaff i finalen, der ble det kun 7 treff og en plass langt bak i leksa. Se alle resultater http://www.skytterlag2.no/?module=Files;action=File.getFile;ID=433074

Skytingen er terminfestet til 26.06.2026, se statutter og tidligere vinnere.

Totalt stilte 42 skyttere opp på klubbmesterskapet på 15m, det er et bra antall og det var flere gode skyteprestasjoner også. Alexander i klasse Eldre Rekrutt var i særklasse beste skytter med sine 250 poeng og 16 innertiere.

I klasse Eldre Rekrutt knivet Alexander med Sindre Olafsen om å være best første kvelden. Sindre var først ut og viste vei med sterke 248 etter en 9,9 og en 9,8. Alexander måtte derfor holde godt i børsa for å slå ham. Han var innbitt fra start og på 15-skudden ble det 150 poeng med hele 13 innertiere - ikke lett å gjøre det bedre. Han fortsatte i samme spor på 10-skudden hvor han også prikket inn fullt hus og altså 100 poeng og her med 3 innertiere. Da ble det altså sterke 250 med 16 innertiere på ham.

Den tetteste duellen kom i klasse 3-5, hvor Rune Dahl fra klasse 3 skjøt gode 237 poeng med 8 innertiere, mens Kenneth Lines fra klasse 4 skjøt nesten like gode 237 poeng med 7 innertiere.

Resultatene og klubbmesterne i de ulike klassene:
R - May-Helene Bengtson, 239 poeng
ER - Alexander Bengtson, 250 (16*)
J - Knut Atle Sørskogen Stovner, 241 poeng
1 - Anne Helen Skartlien, 245 poeng
2 - Geir Roger Bjerkan, 244 poeng
3 - 5 Rune Dahl (3), 237 poeng (8*)
V55 - Leif Egil Myhre, 239 poeng

Se vedlagte invitasjon fra samlagsstyret i Akershus.

Hvem er dette aktuelt for?
"...for skyttere, tillitsvalgte og alle andre..."

Rapporter fra tidligere år tyder på at det er både sosialt og givende skytefaglig sett. Ikke minst er dette en veldig god anledning til å bli kjent med andre skyttere og tillitsvalgte i Akershus.

De som er interessert i å være med kan sende en henvendelse via e-post til: nittedal@skytterlag.no

INTERN FRIST: 20. februar 2013.

Det var en større tropp enn noen gang tidligere denne vinteren på det tradisjonelle finfeltstevnet i Ulvdalen i Gjerdrum.

Ekstra gledelig at hele fire aspiranter stilte til start - det var med totalt 7 aspiranter, så vi hadde en stor andel. Ennå mer gledelig var det at alle traff bra gjennom løypa og hadde en veldig morsom dag med feltskyting. Truls Kluften og Adrian Haugane fikk til og med 6 treff på hvert sitt hold. Robin Sørlien og Erling Moen Hovin fikk begge 5 treff underveis og Erling endog på tre av holdene. Det ga 21 treff for ham og det er sterkt.

Ellers var det mye bra skyting både i Eldre Rekrutt og Junior, mens Rekruttene nok ikke var helt fornøyde med dagen. Alexander Bengtson ble vår bestemann med 29/14, mens Joakim Olerud Jensen fulgte tett på med 29/12. I Junior var det kun ett hold som ødela for Knut Atle, som med 3/0 på hold fire endte opp med 27/17. 27 treff også på Lasse Johansen etter at kneskytingen nå sitter bedre og bedre.

Noen bilder fra felten i vedlegget.

Resultatene finner dere her:
http://www.skytterlag2.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=79035

Det var en lei vind og relativt surt da de arrangerte sin årlige feltrunde på Blaker i dag. Forholdene skapte vanskeligheter for både store og små. I grovfelten var det langt mellom skytterne som fikk alt til å gå på, og totalt var det bare fire seniorskyttere som fylte 30-skudden.

Vår egen fjerdeklassing Ketil Gundersen var en av de som fylte innledende og han vant 30-skudden i klasse 4 med god margin med sine 30 treff og 17 innertreff. Han hadde også så mange innertreff at heller ingen i klasse 5 var bedre. Kun en skytter i klasse Veteran 55(!) klarte å få ett innertreff mer enn Ketil. Løypa var krevende og finalen like så, og som det ble sagt underveis i grovfeltrunden "her får man ingenting gratis". I finalen ble det i tøffeste laget selv for Ketil. Med kun fem treff på de to krevende finaleholdene ble det 35 treff totalt og en 10. plass blant 102 skyttere i klasse 2-5 + V55.

Også Alexander Bengtson i Eldre Rekrutt gjorde sine saker bra igjen og fylte innledende 30-skudd. Det ble denne gangen litt for få innertreff og med kun 12 i midten ble det en 10.plass før finalen. I finalen mistet han også ett treff og det har man ikke råd til i denne klassen. Med totalt 41/19 ble det en 12. plass.

For de øvrige skytterne ble det mer beskjedne plasseringer, men gledelig at ytterligere et par juniorer og en veteran også tok turen ut for en feltrunde. Da er sesongen i gang for flere.

I lagskytingen på finfelten ble vi nummer 3, men med en litt annen komponering kunne vi faktisk tatt hjem lagseieren. Kanskje kan man ved mye vind ved en senere anledning gå for et lag kun bestående av kaliber 6,5 skyttere? Dog er det vanskelig å plukke ut det rette laget på forhånd når mange av ungdomsskytterne så langt har vært lite ute på felt.

Resultatene finner dere her:
http://www.skytterlag2.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=77047

Fantastisk skyting av Anne Helen Skartlien under KM 15m – 250 poeng!
Anne Helen Skartlien er et produkt av vår egen skyteskole fra tre år tilbake og hun har virkelig vært dyktig med detaljene etter denne innføringen. Hun har vært nært målet tidligere, senest før jul hvor det ble 249 poeng ute på Blaker. Denne gangen ble det «stang inn» på noen skudd og dermed stoppet ikke tellingen før 250 poeng var notert. Dette er fantastisk god skyting innendørs, og foreløpig den første skytteren – uansett klasse – som har 250 poeng på årets Kretsmesterskap på 15m. Anne Helen hadde en meget god start på skytingen og på de to første seriene var det solid innenfor tierstreken. På tredje skyting kom skuddene som viser at dette var dagen å gjøre det på. To skudd i 10,0 er stang inn og går bare om man har dagen med marginene med seg. Marginene har dog en tendens til å gå stang inn for de gode og stang ut for de som sliter noe mer, så da kan vi vel fjerne den tvilen noen har hatt om at Anne Helen er god. Også på 10-skudden kom det ett skudd i 10,0 og for de som fulgte skytingen live var dette intet mindre enn en nervepåkjenning – sikkert også for Anne Helen, men anvisningen er skjult for skytteren til siste skudd i serien er avfyrt. Hun visste da ikke det vi andre visste – at det likevel holdt helt inn.
Anne Helen høstet mange godord etter skytingen og det var en meget blid skytter skytter som ble foreviget etter skytingen, se vedlegg hvor også skiven og monitoren er foreviget.

Resultatet holdt til en soleklar seier klasse 1, ingen skytter i vår krets klarte det samme kunststykket som Anne Helen. Fortjent medalje og kretsmesterskapstittel ble det altså. Vi gratulerer!