Hopp til hovedinnhold

Image
Så langt har det vært en kveld med mange gode resultater på 100m. Tore Hartz er best av disse, og han har tatt en klar ledelse i klasse V65 med 350 poeng og 26 innerblinker.

Vi må også nevne vår egen Joakim Olerud Jensen som klarte 350-merket i kveld med 24 innerblinker, det gir en klar 2dre-plass i klasse ER så langt. Vi gratulerer med merket!

Det har vært litt lett vind som nok har plaget skytterne på 200 meter noe. Likevel har vi fått inn flere gode resultater og nye inn på topp-5 lista. Det har så langt ikke vært noen som har kunnet true Simon Kolstad Claussen på topp.

Live visning av skivene skal nå være på plass igjen på reserveserver. Klikk på skiva oppe til høyre for å få fram visningen.

Vi har godt med plass til skyttere på ledig plass i kveld og resten av helga.

Image
Vi har nå greidd å få lagt ut oppdaterte lister fra kveldens skyting. Det har vært mange gode resultater. Ikke minst i de eldre klassene. Odd Kolsrud og Bjørn Rundberg har begge 350 poeng i eldste klasse! Førsnevnte med 32 innertiere! Åsmund Ottershagen leder V65 med 348 poeng. Av de yngre er Aleksander R Rochling best med 350 poeng i klasse ER. I klasse J er det to skyttere med 349 poeng, hvor Mats André Hansen er rangert først. Per Gaarden leder klasse R med 344 poeng.

På 200 meter leder Simon Kolstad Claussen med sterke 347 poeng, en poengsum som kan vise seg å holde helt inn. Oddvar Staxrud åpnet sterkt i kveld og hadde 250 poeng på det første 25 skuddene. Han fulgte nesten opp på de siste 10, men 2 skudd på 9,9 medførte 2 poeng i tap. 348 poeng totalt er den beste poengsummen noen V55 noen gang har hatt på vår bane, og det kan se ut som at det skal holde inn.

Vi jobber med å få på plass en reserve webserver for visning av skivene i morgen. I tillegg til at vi undersøker hvorfor vår ellers så pålitelige hjemmesideserver og leverandør gjennom 10 år sviktet oss i kveld.

Stevnet er nå vel i gang. Torsdag er faktisk den største dagen med over 100 skyttere. Dessverre har vi problemer med live visning og resultatservice. Dvs. egentlig ser det ut som at det er de som leverer hjemmesidene våre som sliter med serverne sine. De to første lagene fungerte som de skulle, men så har noe skjedd. Vi jobber med å finne reserveløsninger for å få på plass igjen visningene.

Det er nå klart for stevne, i og ettermiddag starter vi opp. Påmeldingen er avsluttet og vi endte på 295 påmeldte, 124 på 100 meter og 171 på 200 meter. Anlegget er testkjørt og vedlikeholdt.

Statens vegvesen har varslet køer i forbindelse med omleggingen av Økernkrysset. Vi tror ikke at det skal skape problemer for alt for mange av deltagerne, men de som kommer sørfra, enten det er sørvest eller sørøst, bør så langt det er mulig unngå Økernskrysset. Følg med på trafikkmeldinger.

Det er fortsatt spådd bra vær, og vi håper det ikke kommer uanmeldt tordenvær. Vel møtt til stevne!

Image
I skrivende stund er det 294 påmeldte til årets stevne som starter torsdag kveld. Blant de påmeldte er blant andre Norgescup-lederen Fredrik Fulsaas. Han har vært en flittig gjest på vårt stevne, og han vant det i 2003. For øvrig er 5 av de 10 beste fra Norgescupens første runde påmeldt. Når stevnet starter har vi som ambisjon å ha en liste over når de antatt beste i hver klasse skal skyte. Lista vil baseres på Standplass.no sin ranking. For de andre klassene vil vi basere oss på DFS sin rangerte liste over de beste pr klasse.

Vi har kapasitet til flere. Uansett anbefaler vi å reservere en plass, da erfaring tilsier at det blir fullt på de mest populære tidene. I øyeblikket er det så godt som fullt på torsdag, mens det er bedre plass de andre dagene.

Invitasjonen til stevne finner dere på linken over nyhetene. Det er meldt lettskyet pent vær, 17-18 grader og så godt som vindstille til helgen. Med andre ord perfekt skytevær! Langtidsvarselet finner dere ved å klikke på bildet til høyre. Linken for værvarsel er for øvrig: http://www.yr.no/place/Norway/Akershus/Nittedal/Varpet~86643/hour_by_hour.html

Tradisjonelle stevneserving under hele stevnet. Lørdag og søndag serverer vi i tillegg. Is og baguetter vil bli å få kjøpt.

Torsdag denne uken var det igjen duket for 100m pokalen på Varpet. 15 skudd liggende på åpen skjerm på 100 meter er øvelsen og tradisjonelt har det her vært både godt oppmøte og gode resultater. Så også denne gangen, for hele 28 skyttere stilte til start, og resultatene var bedre enn noen gang. Det vil si ikke vinnerresultatet, men mange skjøt bra denne gangen. Vinnerresultatet var også bra, men 150 med 13 inne er en bak fjoråret hvor to hadde 14 innertiere.

Pokal-kampen ble til slutt et oppgjør mellom Ketil Gundersen og Daniel Jøndal Listou, som begge har to napp i pokalen fra tidligere, og i fjor måtte de to ut i omskyting for å kåre vinneren etter at begge skjøt knallsterke 150 med 14 innertiere. Begge hadde selvsagt også 150 denne gangen og sannelig fikk også begge 13 innertiere. Da var det duket for omskyting igjen. Omskytingen ble det ikke noe av, for Daniel som skjøt i første laget måtte reise umiddelbart etterpå og da stod Ketil igjen som pokalvinner for 2013 på w.o. Dette ble da også Ketil sitt tredje napp, så den pokalen vil han få til odel og eie på Årsfesten i november. Vi gratulerer.

Det må nevnes at denne gangen var det hele 8 skyttere med 150 poeng og ytterligere 4 med 149. Veldig bra skyting altså, men også morsomt at så mange som 28 skyttere tar seg tid til denne skytingen - det burde jo selvsagt vært ennå flere, men de får heller ta turen oppom neste år.

Resultatene er lagt under "Resultatlister" og "Interne stevner" i menyen til venstre.

Skytingen er terminfestet til 26.06.2026, se statutter og tidligere vinnere.

Som vanlig før Viken II i baneskyting arrangerer samlaget en egen uttakskyting for å plukke ut skytterne som skal representere Akershus i lagskytingen. Vår egen Alexander Bengtson var en av de som var forhåndsnominert på ungdomssiden ut fra hans resultater hittil i år.

Nærmest ved en tilfeldighet(!) fikk far Trygve vite om at uttakskytingen gikk i dag og fikk hastet av gårde med gutten skyteklar. Og Alexander var ualminnelig stødig på labben. På de fire 10-skuddene som ble gjennomført banket han inn samtlige i tieren, og hadde 28 innertiere (av 40). Det var det ingen andre av Akershus-skytterne som klarte å matche, og han ble dermed tildelt en plass på Akershus I som dagens beste skytter. Nevner også at han på den siste 10-skudden ble lagt på skive 1 som beste skytter etter 30 skudd, og det setter normalt nervene under et ekstra press. Nerver eller ikke, han holdt tieren her også, og da med hele 7 innertiere. De 17 beste ungdomskytterne i Akershus var nominert til denne uttakskytingen, så dette er en skikkelig "fjær i hatten" for Alexander.
Vi gratulerer så mye og ønsker lykke til på Brattåsen under Viken II om 2 1/2 uke.

Skytebanen er vil være stengt for all skyting fra etter trening kl. 19.30 den 4. juni og fram til stevnet starter torsdag. Årsaken er klargjøring og testing før stevnet. Vi ønsker at flest mulig av skytterne og deres foresatte som trener den 4. juni blir med og klargjør anlegget.

Dette betyr at det ikke er jegerskyting onsdag (det er heller ikke annonsert skyting denne dagen). Jegerne er derimot velkomne til å delta i dugnaden.