Hopp til hovedinnhold

Se vedlegg for program for lørdagen.

PS! Det er noen feil i dagens barometer i Romerikes Blad. Blant annet et par streker som er feil. Korrekte oppropslister publiseres her ca klokka 14.00 i dag

Romerikscupen for ungdomsskyttere er nå godt i gang og lag 1 har allerede skutt to runder. Første runde ble en "Walk Over", men de måtte skyte likevel fordi skutte poeng også teller med for kvalifisering til finale derom man ikke vinner gruppen. I går skjøt laget godt på Varpet og fikk 1043 poeng på tre tellende skyttere - max er altså 1050 poeng. Alexander, og Joakim fikk 348, mens Sindre fikk 347. Dette er en bra start.
I dag møtte laget Sørum på Sørums bane ved Lørenfallet. Her ble det vist ennå mer fantastisk skyting, og Sindre Olafsen sikret seg 350-merket. Han var imidlertid ikke alene for også Joakim Olerud Jensen viste at det ikke var tilfeldig at han sikret seg sitt 350-merke på vårt eget stevne tidligere denne måneden. fullt hus på to mann altså, og da gjorde det ikke noe at Alexander skjøt et for ham middelmådig resultat på 345 poeng - det er jo ikke dårlig det heller. Laget fikk således 1045 poeng og tok en klar seier mot et ferskt Sørum-lag. Også Knut Atle skjøt bra og fikk 344 på juniorprogrammet, men altså et poeng for lite til å bli tellende. Likevel betryggende for de andre å vite at han leverer jevnt bra over 340. Siste runde er planlagt inn etter KM bane og før SM bane ut i august.

Også Nittedal 4 startet bra på sin cupdeltagelse og slo ut Blaker 2 i runde 1. Vårt urutinerte fjerdelag kom seg godt over 1000 poeng og stoppet på 1013, og det er bra skyting. Rekrutt Amadues Wang imponerte mest med sine 344 poeng med 100 på omgangen. Aspiranten Kenneth Dalland Gjerde skyter som om han var Rekrutt og her har vi nok et lovende talent, for på en av seriene prikket han inn 50 med fem innertiere! 332 ble det til slutt på skyteskolegutten fra i vinter. Dette lover bra.

For lag 2 ble det kattens lek med musen i deres match mot storfavorittene i årets cup, Rælingen 1. Nittedal 2 da i musens rolle. Det ble tap med over 50 poeng, men det er bare å bite fra seg i neste runde. For lag 3 ble det nødvendig å gi "Walk Over" i første runde på grunn av problemer med å finne en dag hvor fire av våre skyttere kunne stille opp. Det er bare å mobilisere til neste runde.

Under dagens skyting av romerikscupens runde 2 for vårt førstelag på ungdomssiden fikk også Sindre Olafsen fullklaff og prikket inn 350 poeng. Resultatet vil gi også ham en plass i historiebøkene og et sølvmerke som de fleste velger å montere på våpenet.

Det er et historisk godt skyteår blant våre ungdommer for Sindre er jo nå den tredje av våre ungdommer som har klart denne bragden dette året. Tidligere i år har Alexander Bengtson og Joakim Olerud Jensen klart det samme. At vi skulle få hele tre nye medlemmer på en og samme sesong er jo helt utrolig bra. Vi håper dette inspirerer de øvrige skytterne til å fortsette sin trening og nå ser at det er mulig også for dem.

Vi gratulerer så mye med merket!

Midtsommerstevnene på Øvre Romerike er nå avholdt og det var noe blandede resultater for våre skyttere denne gangen. En som imidlertid gjorde sine saker meget bra var Lasse Jensen i klasse 2. Den nyopprykkede andreklassingen skjøt hele 245 poeng på 25-skudden på Eidsvoll Verk og vant denne delen klart. Han skjøt til 94 på omgangen og sluttresultatet 339. Hvordan han endte plasseringsmessig på mesterskapet vet vi ikke, for arrangøren har ikke lagt ut mesterskapslisten for klasse 2. Sluttresultatet er innhentet fra Lasse. Lasse skjøt også bra på Steinsgård og fikk her 240 poeng. Han skjøt en bedre omgang her enn på Eidsvoll og med 96 på den ble det 336 poeng som viste seg å holde til seier i klassen. Vi gratulerer med medaljen.

Også Anne Helen Skartlien i klasse 1 fikk fra drag på skytingen på Eidsvoll og også hun prikket inn 245 poeng og endte på en flott andreplass. Hun skjøt også på den noe tyngre Nannestadbanen (300m) og 241 her er bra skyting og det holdt da også til nok en andreplass for henne.

Blant seniorene i klasse 3-5 var det Ketil Gundersen som fikk det best til med 239 poeng på den tunge Nannestadbanen, og det ble da 3. plass i klasse 4. På 35-skudden ble det til slutt 335 poeng og totalt en flott 22. plass. På Steinsgård fikk også Bjørn Dahl og Daniel Jøndal Listou 239 poeng mens Ketil fikk 238. Bjørn og Ketil ble henholdsdvis nr 5 og 6 i klasse 4, mens Daniel ble nr 49 i kl 5. Daniel og Bjørn fikk her til flotte omganger på henholdsvis 100 og 99 og begge da sterke sluttsummer på 339 og 338 som holdt til 34. og 42. plass i klasse 3-5.

For både Lasse, Anne Helen og Bjørn blir det nå spennende å se om de med helgens gode skyting også kvalifiserte seg for finalen i Romeriksblinken på Varpet førstkommende lørdag. Det bør være helt i nærheten av en plass "over streken", men avhenger jo også av hva de øvrige Akershusskytterne fikk til og hva de hadde fra tidligere denne sesongen.

På ungdomssiden var det Alexander Bentgson i ER som fikk til mest med sine 249 og 349 og en flott 4. plass i Steinsgård. Joakim Olerud Jensen fikk her også bra treff med 249 og 348 og en fin 6. plass i samme klasse. På Eidsvoll Verk var det Sindre Olafsen sin tur til å få 249 og 348 som ga en fin 6. plass i ER. Alexander fikk her 248 og 347 og 9. plass. Blant rekruttene var det ikke noen som fikk alt til å klaffe, men både May-Helene og Truls kan være fornøyd med 246 og 242 i Nannestad - det er stevnepers på 25-skudden for begge to. Truls fikk best drag på omgangen denne gangen, og 97 poeng lar seg høre. 339 holdt til en 8. plass for Truls, mens May-Helene ble nr 9 med 338.

For de som rakk å se nyheten om Odd Østerhus og hans 350 kan vi nå avkrefte dette - det var en arrangørfeil at resultatet ble presentert, for Odd sverger at han ikke var i nærheten av det resultatet - resultatet er nå fjernet hos arrangøren.

Skytingen er terminfestet til 27.06.2026, se statutter og tidligere vinnere.

Årets Viken II bane ble arrangert av Fet skytterlag sist helg. Det var mange lyspunkter for våre skyttere, særlig i den innledende skytingen. Best var Joakim Olerud Jensen som prikket inn 250 poeng i klasse Eldre Rekrutt, tett fulgt av Alexander Bangtson med 249 poeng. Begge fikk finaleplass, men Joakim som lå best an fikk anvist kun 96 poeng og var da uten medaljesjanser. Uten å ha fullt innledningsvis var også Alexander sjanseløs selv om han skjøt flotte 100 poeng. 349 holdt til en 10. plass, utrolige 8 skyttere endte på 350 poeng. Gode prestasjoner var dette likevel.
Også i klasse Rekrutt fikk vi en til finalen ved Amadeus Wang sin gode innledende skyting på 245 poeng. Han skjøt også en god finale på 99 poeng og 344 poeng. Det hadde vært nok til å vinne i fjor, men nå ble i stedet en flott 9. plass i en klasse som denne gang ble vunnet på 347 poeng etter mye god rekruttskyting. En flott prestasjon av Amadues uansett.
I klasse Junior ble det bare nesten for Knut Atle sørskogen Stovner etter 149 innledende og 96 på 10-skudden, hvor en syver ødela hans muligheter for finale. 245 er ikke dårlig, men finaleplass ble det ikke.
I klasse 2 skulle det vise seg at flere av våre skjøt bra. Summene som ble oppnådd i denne klassen var denne gangen lavere enn normalt og skyldes nok skyting på 300 m mot normalt 200m og det faktum at det var en del vind under stevnet. Det viste seg at Tov-Arne Bondal endte som nr. 2 med 241 poeng, Eivind Kylgård som nr. 4 med 240 poeng og Lasse Jensen som nr. 9 med 237 poeng. Alle fikk finaleplass. I finalen ble det tøft for dem alle tre, Tov-Arne med 88, Eivind med 92 og Lasse med 93 poeng gjorde at de ikke var i medaljekampen. Eivind ble nr. 6, Lasse nr. 9 og Tov-Arne nr. 11, morro at de klarte finaleplass og oppfordringen må nå være å øve på den raske omgangen som går på kun 75 sekunder. Tov-Arne og Eivind vant forøvrig dobbelt på 15-skudden og da vanker det gavepremie.
I klasse 1 fikk Anne-Helen Skartlien en flott fjerdeplass med 242 poeng, ellers var det ikke mange resultater å juble for blant seniorene. Kun noen gode 10- og 15-skudder her og der, men totalt sett ikke nok til finaleplasser.
I lagskytingen for ungdom gjorde Alexander en god jobb ved å skyte 99 poeng selv om han helt sikkert ønsket seg 100. Laget mistet ett poeng til og endte på bronseplassen med 398 poeng.
Amadeus Wang (R - 245), Truls Kluften (R - 240) og Kenneth Myrvold (ER - 240) klarte Raufossmerkekravet for første gang. Vi gratulerer.
Resultater:
http://www.livevisning.com/fet/VikenII2013/StartFrame.htm

Se resultatene

Image
Skytingene er nå avsluttet. Utover lørdag og søndag var det lett vind fra nord som nok stjal et og annet poeng. Det var i hvert fall ingen som greidde å tukte Simon Kolstad Claussen fra Høland/Bjørkelangen. Han hadde 347 poeng med 18 innerblinker.

I klasse V55 greidde Oddgar Larsslett fra Fiskum å lure seg foran Oddvar Staxrud. Oddgar hadde 348 poeng med 16 innerblinker. Leif-Harald Svendsbråten fra Randsfjord vant klasse 2 med 339 poeng.

På 100 meter har det vært mye god skyting. Vi har 9 skyttere med 350 poeng. Ikke uventet var Odd Kolsrud best av alle disse med 32 innerblinker. Han vant klasse V73. Nest best av disse var vinneren i klasse ER, Kari Mørck fra Ski med 28 innerblinker. Vinneren i klasse klasse V65 ble Tore Hartz med 25 innerblinker. Vinneren i Klasse J, Henrik Larsen fra Eidsberg skjøt i siste lag og hadde 23 innerblinker.

Rekruttene har hatt en stri tørn med cal22, to skyttere mestret forholdene bedre enn de andre og hadde 348 poeng. Det var Regine Langbakk fra Røyken og Hurum og Morten Tørnblad Sameien fra Blaker. Regine rangert foran med 22 innerblinker, mot Mortens 18.

Resultatene ligger tilgjengelig ved å trykke på seierspallen oppe til høyre. De er også lastet opp på DFS sine sider. Utover uka kommer til å lage en oppsummering av stevnet med de klassevinnerne vi har bilde av.

Image
Det tegner til å bli en flott dag på banen. Når vi starter dagen er det ypperlige skyteforhold. Alle vimplene henger rett ned. Skytingene er nå i gang og skivene vises live.

Det har vært en relativt rolig kveld på banen. Som tidligere skrevet, så har det vært mye god skyting, men det er bare Tore Hartz som har klart å gå helt i ledelsen.

På 200m inntok én av Norgescuplederne, Fredrik Fulsaas, en foreløpig tredjeplass med 344 poeng. Rangert foran Helene Farestveit.

Oddvar Staxrud beholder sin soleklare ledelse i V55 med 348 poeng. Og Leif-Harald Svendsbråten leder fortsatt klasse 2 med 339 poeng.

Værmeldingen for i morgen er god med lettskyet pent vær. Lett vind fra nordvest.