Hopp til hovedinnhold

Det ble skutt om 100-meter pokalen i går kveld.
Dårligere oppmøte enn forventet, men det ble et par toppresultater likevel.
Nykronet Viken-II-konge Ketil Gundersen tok pokalen med 150 poeng og 12 sentrumstiere.
Formannen selv, Per Olav Listou, skjøt i siste lag og sørget for at spenningen holdt seg til siste slutt.
Når det gjensto 2 skudd hadde han 130 poeng og 10 sentrum, men en yttertier på det 14 skuddet ga 150 poeng og 11 sentrum til slutt.

Vedlagt følger resultater fra 3.runde - Skedsmo v.s. Nittedal II:
Skedsmo 985
Nittedal II 963

Skytingen er terminfestet til 25.06.2026, se statutter og tidligere vinnere.

Image
Viken II, Landsdelskretsstevet, ble arrangert av Moss og Våler skytterlag denne helgen. Dette er det største mesterskapet etter landskytterstevnet. Arrangøren var godt forberedt og det ble et meget vellykket arrangement. Værgudene gjorde også jobben sin, solskinn og fine forhold under hele stevnet. Spesielt på torsdag kveld, da var det perfekte skyteforhold og det ble da skutt mange meget gode resultater. Alle de 3 beste i seniorklassen skjøt på torsdag kveld.

For Nittedal Skytterlag ble det et nytt kapittel i historieboken, Ketil Gundersen klemte til og vant hele stevnet og er årets Viken II mester, og lagets første seniormester noen gang. Han skjøt på stevnets første kveld og satte ny pers med 247 poeng, ett poeng mer en den gamle persen på 246 som ble satt for 10-11 år siden. Regjerende skytterkonge Vebjørn Berg skjøt samme kveld og endte på 246, i en reell angrepsposisjon før søndagens finale. Det skulle vise seg at ingen kunne hamle opp med Ketil, den ene storskytteren etter den andre måtte gi tapt og skive 1 i finalen var et faktum.
Til søndagens finale møtte en meget anspent og konsentrert Gundersen, han viste hva dette stod om fra skive en. 100 poeng i finalen ville gi seier direkte, 99 poeng ville gi omskyting med regjerende skytterkonge Vebjørn Berg dersom han skjøt 100 poeng, en lite ønskelig situasjon for Ketil. Etter at omgangen var skutt ble det en pause før anvisningen, den ble lang for Ketil. Han hadde hatt en underlig og uvandt spenning i kroppen helt siden kjempeskytingen på torsdag kveld. Det ble lagt inn noen økter med tørrtrening, og så prøvde han å være sin egen psykolog for å få orden på hodet til finalen. Ketils innskyting var halvrufsete og han slet med å få blinker, det gjorde ikke Berg på naboskiven. Etter skytingen var Ketil usikker, det så ikke så aller verst ut, men det kunne være alt fra 90 til 100.
Anvisningen startet og det viste seg at de fleste skytterne hadde feilvurdert vindens styrke, den løyet noe mellom innskytingen og serien. De fleste hadde en klar venstretendens, og når skiven til Ketil gjensto var det unggutten Øyvind Kongtorp Lier fra Høland/Bjørkelangen som ledet med 344 poeng, regjerende konge hadde misset med 3 poeng og endte på 343. Så kom Ketils skive, han måtte ha 98 poeng for å vinne direkte, den ene blinken kom etter den andre og det endte på 99 poeng. Dette var meget god skyting, og det virket som om Ketil hadde gjort jobben med forberedelsene best av alle. Et bredt smil og et voldsomt seiersbrøl kom umiddelbart etter at seieren var klar.

Nittedal skytterlag hadde en stor tropp i Moss og det var mye god skyting, selv om alle kom i skyggen av Ketil denne gangen. Ingen andre seniorer kom til finale, i klasse 5 endte Bjørn Dahl på 237, Odd Arne Samdal på 237 og Daniel Jøndal Listou på 234. Dette var langt under forventet og bedre lykke neste gang. Heller ikke i klasse 3 og 4 lykkes vi denne gangen, Kenneth Lines endte med 224 og Per Einar Lunde stoppet på 218 og Rune Dahl på 212. V55 skytteren Arne Hjortland fikk 227 og endte på en 29. plass. 1. klassingen Andreas Lunde hadde nok sommerfugler i magen etter fantastiske resultater tidligere i sesongen, denne gangen ble det 235 og en 14. plass. Espen Melby endte med 203 poeng. John Evjebråten holdt hodet kaldt og prikket inn 240 poeng som holdt til en fin 5 plass. I klasse 2 skjøt Per Olav Listou 240 poeng, det holdt til en sterk 3. plass i klassen, Henning Tøn fulgte opp med 239 og 7. plass mens Odd Østerhus ikke hadde ringene med seg og endte på 234 poeng, Bjørg Margrethe Jøndal stoppet på 224.

Rekrutteringsskytterne viste nok en gang mye god skyting og vi fikk 3 finaleplasser. I eldre rekrutt skjøt Steffen Nielsen en prikkfri omgang med 100 poeng og rykket med det opp fra 13. til 9. plass. Joakim Thue endte på 241, Magnus Skøyen 237. Eivind Kylgård fikk 236, et meget hederlig resultat med tanke på at Eivind er relativt fersk i gamet, et produkt av vinterens skyteskole. I juniorklassen ble det finalplass på Remi Evjebråten og Konstanse Skøyen, henholdsvis skive 6 og 14. Remi dro på seg en nier i finalen, endte på 347 og en 9 plass. Konstanse skjøt som vanlig en solid omgang, 100 poeng, sammenlagt 347 og rangert til 7. plass. Magnus Arneberg Nilsen har slitt med kneskytingen sin og har hatt variable resultat så langt denne sesongen, 246 poeng på Viken II er en opptur og vi håper at han er på rett vei og at toppresultatene er rett rundt hjørnet.

Per Olav Listou

Se ellers arrangørens sider hvor det i tillegg til resultater finnes rundt 300(!) bilder: Moss og Våler Skytterlag.

Skytingen om 100-meterspokalen avholdes førstkommende torsdag på Varpet. Det artige med denne pokalen er at samtlige skyttere både unge og gamle skyter på 100-meteren og konkurrerer på likefot om det samme trofeet.

Ketil fikk 99poeng på mesterskapsomgangen og tok en klar seier. Flere detaljer kommer senere.

Image
Ketil skjøt fantastiske 247 poeng i kveld i den innledende skytingen og leder med det innledende skyting med 1 poeng foran forhåndsfavoritten Vebjørn Berg. Ketil hadde 49-50-50-98 på seriene. Det var gode forhold på banen som ellers er kjent for å være litt tung. Banen er 300m og ganske åpen og utsatt for mirage. Ketil kan dermed belage seg på å ligge på en av de aller første skivene i "kongelaget" som går på søndag klokka 15.30, forhåpentlig med live visning av skivene.

På 100m skjøt Remy Evjebråten godt lenge og han hadde fortsatt fullt hus når han var ferdig med kneskuddene. Dessverre snek det seg ut to niere på liggende. 248 poeng vil antagelig holde til en finale på søndag. Nittedal stilte ellers med en liten tropp seniorer til kveldens skyting i Moss & Våler, men det var ingen av de andre som lyktes noe særlig til tross for optimale forhold.

De øvrige Nittedalsskytterne skyter fredag/lørdag. Skytetidene til våre egne ligger i vedlegget.

Dere kan følge Viken II på Moss & Våler sine sider: http://www.dfs.no/Skytterlagssider/Moss_og_Valer/Viken_II/

Nittedals seniorlag møtte tirsdag kveld Høland/Bjørkelange 1 til cupskyting på Varpet. Det var en fin sommerkveld med førsteklasses skyteforhold. Nittedal tok hjem serieren med 1331 poeng, mot Høland/Bjørkelangen 1240. På Nittedalslaget skjøt:
Andreas Lunde 326
Ketil Gundersen 338
Bjørn Solberg 332
Bjørn Dahl 335

Høland/Bjørkelangen:
Torunn Lintho 237
Øyvind Nitteberg 339
Bjørn Vidar Teigen 326
Kjersti Nyborg Teigen 338
Torunn Linto var uheldig med omgangen sin og fikk en patron som kilte seg fast i kammeret og misset 8 skudd, heldigvis ble dette ikke avgjørende for utfallet av matchen.

Følg linken over, eller via menyen til venstre: Resultatlister->Åpne stevner

Styret har besluttet å flytte dette arrangementet en uke, ny dato er 18. juni. Grunnen er at vi har en stor tropp som skyter Viken II 11. juni, og da blir det feil å samtidig ha en intern pokalskyting. De som ikke skyter Viken den 11. er velkommen på Varpet til en treningsøkt.