Hopp til hovedinnhold

Finalene i årets Romerikscup for lag ble i dag avholdt på Brattåsen skytebane med Fet skytterlag som teknisk arrangør. Nittedal var kvalifisert med det beste av våre fem ungdomslag, mens begge våre seniorlag ble slått ut i semifinalen.

Vårt førstelag i ungdomsklassen skjøt til årsbeste med 1 038 poeng, men det holdt likevel ikke til å slå verken Rælingen 2 (1 044)eller Fet (1 042) på sistnevnte sin hjemmebane. Vi ledet imidlertid før omgangen så da blir det jo tydelig hva det må øves mer på til neste gang. Som mangeårig leder bruker å si: Ingen bør gå av banen uten å skyte omgang om det er omgang for alle, for det er fin trening til man virkelig trenger en god omgang! Godt sagt!

Selv om vi vet at laget kan ennå bedre må vi likevel være fornøyde med å ha fått ett lag til finalen og når laget skyter årsbeste i finalen så er det ingen grunn til å være veldig skuffet. Det er bare å krumme nakken og ta en skikkelig jobb i treningsarbeidet gjennom vinteren og stille ennå bedre forberedt til neste banesesong.

For flere detaljer, se vedlegget.

Dagens mann fra Nittedal under kretsmesterskapet i baneskyting ble uten tvil Sindre Olafsen. Han ble kretsmester i klasse Rekrutt etter knallsterk skyting. Sindre skyter som alle andre rekrutter med kaliber 22, og med urolige vindforhold som det var på Fellemyra i Rælingen i dag, så var det ventet variable resultater i denne klassen. Det så imidlertid ikke ut til at noe bet på Sindre denne dagen for han banket inn tier etter tier, dog ikke enormt mange innertiere, men man får uansett ikke mer enn ti poeng for ett skudd. Etter de 15 første skuddene hadde han skutt sterke 150 poeng og han fortsatte i samme sporet på 10 skudden. Mot slutten av denne serien fikk han imidlertid en "stang-ut" og 9,9 (den kjedeligste verdien av alle niere). Resten satt derimot der de skulle og Sindre endte altså opp med 249 (,9) og så nærme 250 poeng som det er mulig å komme. Strålende skyting av den talentfulle gutten. Det holdt til ledelse med 5 poeng til neste skytter og han "cruiset" gjennom den etterfølgende finalen ved å sette inn nye 99 poeng og altså sterke 348 poeng. Denne summen er sterk i Rekruttklassen og Sindre tok med det nok en Kretsmesterskapstittel. Tidligere i år har kometen tatt de samme titlene på 15m og i felt, så det er med rette vi nå kan kåre ham til kretsens beste rekruttskytter.

Også i Eldre rekrutt fikk vi noen gode prestasjoner av våre skyttere. Både Knut Atle Sørskogen Stovner og Alexander Bengtson fikk opp 248 poeng innledende og begge fikk med det skyte finale. Særlig imponerte Knut Atle innledende skyting hvor han fikk opp hele 21 innertiere. Synd da at to stk 9,9 ødela den ellers meget bra skytingen. I finalen var det Alexander sin tur til å imponere, for da banket han inn 100 poeng og endte opp med 348 totalt. Det skulle vise seg å holde til en flott andreplass i den sterke klassen. Knut Atle fikk opp nok en nier og altså 99 poeng på sin omgang. Med 347 måtte han se seg slått av lagkompis Alexander denne gangen. Suveren vinner ble her Vegard Granlund som ledet klart før finalen med sine 250 innledende.

Også junioren Steffen Nielsen hadde en god dag og skjøt flotte 246 poeng innledende etter en strålende 10-skudd på 99 poeng. De seks kneskuddene satt her i tieren, men han slapp ut en nier på et av de siste fire liggende. Likevel ble dette en opptur for ham og finaleplass. I skrivende stund foreligger ikke de offisielle resultatlistene, men han lå tre poeng bak lederen og trolig ville det ikke holdt om han så skjøt 100 poeng. (oppdatering kommer når endelelige resultater foreligger).

For bilder fra KM, se vedlegg

Skytingen er terminfestet til 26.06.2026, se statutter og tidligere vinnere.

Nittedal II møtte Gjerdrum II til dyst i semifinalen av romerikscupens A-cup sist uke. Skytingen foregikk i Ulvdalen i Ask og som vanlig var det vind i anlegget som til tider kunne være vanskelig å tyde. Likevel skulle det være mulig å skyte gode poengsummer denne kvelden. Gjerdrum II stilte med fire relativt ferske seniorer hvorav tre var nyopprykket fra junior før sesongen. Disse skjøt meget bra og fikk også bra med respitpoeng i og med at de hadde to skyttere i klasse 3, som hver fikk sine 10 poeng. Respitpoengene ga Gjerdrum ekstra 15 poeng. Når en av Nittedalsskytterne i tillegg hadde en helsvart dag og blant annet plasserte et stående skudd i ei Gjerdrumskive, så endte det med et klart tap for de fremadstormende Gjerdrumsokningene. Vi fikk 1 296 poeng mot Gjerdrum sine 1 332 poeng. 36 poeng bak er rimelig klart tap og vi kan da bare ønske Gjerdrum II lykke til i finalen. Vi stilte med Ketil (vår bestemann med 335 poeng før respit), Lasse Jensen, Andreas Lunde og Per Einar Lunde.

Skytingen om Dugleiksmerket for seniorer er en åreviss tradisjon og er skytesportens ferdighetsmerke hvor man kan oppnå bronse, sølv eller gullmerke, deretter fem-års medalje, stjerne 1, 2 og 3, og om gullmerket klares 15 år etter det første får man Dugleiksmerkestatuetten. Ungdommer kan delta og skyter da samme program som kl 2 (15 skudd kne og 10 skudd ligg).

I går avholdt vi første runde med 8 skyttere på plass. Syv av disse klarte kravet til gullmerke, Bjørn Dahl, Tov-Arne, Andreas, Håkon, Johannes, Knut Atle og Per Einar. Alexander var tøff og skjøt knestående for andre gang i sitt liv og første gang med grovkaliber og han klarte kravet til seniorenes sølvmerke med god margin.

Det blir en runde to på torsdag neste uke (6/9)for de som ikke hadde anledning i går. Oppfordrer så mange som mulig om å møte opp på denne ferdighetsmønstringen - NB! kl 1 skyter alt liggende.

De endelige listene over hvem som tok medlajer og stjerner(for de som har medalje fra før) har ennå ikke blitt lagt ut av arrangøren eller samlaget. Likevel fikk de som var til stede under premieutdelingen under samlagsmesterskapet i Steinsgård med seg at siste medalje denne gangen gikk på summen 333 poeng i klasse 3-5. Dette er en relativt lav sum og skyldes at det var mange rutinerte på listen som da hadde kapret en medalje tidligere. Disse fikk da stjerne og man går da nedover listene blant de som kvalifiserte seg til finalen til man finner det antallet som skal tildeles medaljer. Alle med lik poengsum som siste obligatoriske medaljør får også medalje eller stjerne.

Daniel endte opp på 333 og siden han av en eller annen grunn ikke tidligere har fått klaff under SM bane, tok han dermed sin første medalje i SM bane. Medaljen føyer seg da inn i en fin rekke trofeer for Daniel, som tidligere i år også tok medalje under Viken II bane.
Vi gratulerer med medaljen.

Skytingen er terminfestet til 26.06.2026, se statutter og tidligere vinnere.

Samlagsmesterskapet i bane og stangskyting ble i helgen arrangert i Steinsgård. Vår tropp var denne gangen noe mindre enn de senere årene, og det var også mye blandede prestasjoner. Noen lyspunkt var det dog, og den beste prestasjonen stod Sindre Olafsen for som skjøt 247 poeng innledende i klasse Rekrutt og med var kvalifisert for finalen. I finalen skjøt han igjen bra og fikk 98 poeng og dette holdt til en flott tredjeplass og bronsemedalje med 345 poeng.(se bilde)
Også Odd Østerhus, V65 (249 p) og Alexander Bangtson, ER (246 p) skjøt seg til finaleplasser på 100 meteren, men var i utgangspunktet for langt bak til å ha en reell sjanse til å ta medalje. Alexander skjøt veldig bra og prikket inn 100 poeng i finalen og endte som nummer 10 med 346 poeng. Odd Skjøt også bra og fikk 99 poeng og han endte på en flott tredjeplass med 348 poeng. I veteranklassene deles det kun ut en medalje så det holdt ikke for Odd denne gangen.
På 200 meteren var det kun Daniel Jøndal Listou som skjøt seg til finale, men også han hadde et ordinært resultat med sine 236 poeng. Han fikk heller ikke fullklaff i finalen med 96 poeng. Bjørn Dahl hadde draget på et stort resultat, men satt igjen med ett skudd i børsa på grunnlaget. Uten å ha fått avfyrt sitt siste liggende skudd endte han opp med 232 poeng og med normal uttelling ville han ha vært i finalen med et bra resultat.
I stangskytingen gjorde Daniel det best av våre og skjøt hele 21 treff og kvalifiserte seg også der til finale. I finalen satt det ikke like godt og han var et stykke unna seieren.
Helgens uheldigste når det gjelder marginer var nok Lasse Jensen i klasse 1. Lasse skjøt veldig bra og fikk 245 poeng med 10 innertiere. Det var det også en annen skytter som fikk, hjemmelagets Tone Rudshaug som altså også fikk 10 innertiere. Lasse holdt seg i nieren som dårligst mens Rudshaug måtte ut i åtteren. Når sluttsummen ble lik så måtte jo da Rudshaug ha en tier mer og da ble det også avgjørende for hvem som vant klassen. Lasse altså rangert som nummer to med en tier mindre enn vinneren.
For baneresultater, se linken: http://www.skytterlag2.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=73499
Resultatene for stangskytingen er ikke lagt ut ennå.
Foto: Sturla Olafsen

Under klubbmesterskapet i baneskyting i går var det et bra oppmøte med 32 deltagere totalt, og skarp konkurranse i de fleste klasser. Vi hadde ”live-visning” av skytingen i salen, og med vafler, kaffe og brus som tilbehør, ble det en trivelig kveld på skytebanen.

Du kan lese et resyme ved å følge linken under. Resultatene finner via menyen til venstre.

Skytingen er terminfestet til 26.06.2026, se statutter og tidligere vinnere.