Hopp til hovedinnhold

Hjemmesidene til laget har hatt noe reduserrt funksjonalitet idag den 8. april. Dette skyldes at vår internettleverandør har gjort vedlikehold av serverne sine. Det meste skal nå virke som normalt, men arkivlinkene og et par andre mindre ting virker ikke helt som det skal.

Som det står i terminlisten er det planlagt dugnader 5 og 12 april. Planen for 5 april med oppstart kl 10:

Det nærmer seg vår og klargjøring av baneanlegget, vinteren ligger enda på Varpet og vil nok hindre oss i noe arbeide utendørs. Oppgaver som må gjøres, og som kan gjøres uavhengig av snøen er:

Rydding av standplasser (Pål og Erling).
200 meter standplasslederbu, ferdigstillelse og montering av datanettt, elektrisk opplegg etc.(Bjørn dahl).
Grav 100 meter. Flytting av elektrokomponenter slik at vegger kan kappes (Bjørn Dahl).
15 meter banen, tømme kulefangere og rengjøre gulv.
Generell ryddeaksjon.
Lagsvåpen, puss, vedlikehold, olje på stokker (Anders).
200 meter grav, klargjøring for 2 nye skiver (Erling).
100 meter, lime på nye sikteblinker på treningsskiver (Per Olav).

Vel møtt.
Det serveres dugnadsmat.

Vennlig hilsen
Per Olav Listou
Skytterlagsleder

Image
Finaleskytingene i akershusserien er som kjent i gang. Nittedal har i år hatt med 3 lag, fordelt på 15 skyttere som har vært en formidabel økning fra tidligere år hvor vi kun har stilt med ett lag og 4 skyttere. Dette er en gledelig trend som vi håper vil fortsette til neste sesong.

Nittedal 1 klarte også i år å kvalifisere seg til finalen i 3.divisjon. For å komme til finalen har de vært gjennom 7 innledende runder gjennom høsten/vinteren. Skytterene som har vært med på laget er Odd Arne Samdal, Bjørn Dahl, Karoline Kolås Andersen, Daniel Jøndal Listou, Ketil Gundersen og Torbjørn Heggeblom.

Mandag 11. mars skjøt Nittedal 1 finale mot NTG Kongsvinger 2, Steinsgård og Oslo Østre 3. NTG’s unge skyttere viste seg fort å bli for hard match ettersom de unge skytterene la inn 1175 poeng av 1200 mulige, og ny rekord i 3.divisjon.

Når det så gjaldt kampen om 2. plassen skulle den vise seg å bli en aldri så lithen ”thriller”. Etter at de 3 første skytterene på alle lagene hadde skutt lå Nittedal 1 med 7 poeng foran Steinsgård. Begge lagene hadde stillte med anker-kvinne i år, Karoline Andersen for Nittedal 1 og Åse Marit Myrvang for Steinsgård. Åse Marit hadde bestemt seg for å gi oss kamp til døren så hun la like godt inn 297 p og dagens nest beste individuelle resultat. Karoline Andersen skjøt også veldig godt og endte på 291 poeng noe som gjorde at Nittedals skyttere kunne innkassere en 2.plass i årets finale.

Nittedals 4 skyttere fikk til sammen 1155 poeng som er det beste lag-resultatet vi har hatt noensinne. På de tidligere innledende rundene har vi hatt 1152 poeng som høyeste poengsum. De som skjøt finale for Nittedal 1 var: (se de glade skytterne med sine sølvmedaljer på vedlagte bilde)
Karoline Kolås Andersen 291 poeng
Daniel Jøndal Listou 291 poeng
Bjørn Dahl 287 poeng
Odd Arne Samdal 287 poeng

Banen er stengt for skyting førstkommende lørdag(15/3) pga. utleiearrangement.

Image
En kort oppsummering av Viken-II i felt, formannens resyme kommer senere.
Stevnet samlet 367 deltagere under forhold som var krevende på flere måter. Vind, regn og gjørme. Finfelten ble kalt et gytjebad. Se Bilde .
Ungdomsskytterne gjorde en meget bra innsats. Magnus Arneberg Nilsen var uheldig og skjøt i feil figur, de tre andre ungdommene tok seg til finale. Både Konstanse og Magnus Skøyen fikk 30 treff i klasse Eldre Rekrutt, Kenneth Lines fikk 28 treff i Junior klassen.
Alle tre skjøt også 12 treff i finalen. Konstanse fikk 11 innertreff og fikk en meget gledelig andreplass i Eldre Rekrutt. Kun slått av Siri Mortensen som skjøt 12/12. Begge finnes på bildet til høyre.

Grovfelten hadde vært vanskelig selv med perfekte forhold, med hold fra 170 til 600 meter. Sterk og ujevn sidevind gjorde det vanskelig å skru, og vinden tok i kroppen på kne. Mange skyttere, inkludert de fra Nittedal, tapte mange treff. Daniel Jøndal Listou lå brukbart an før siste holdet (600m), men sideskruen på siktet løsnet. Resultat ble en neve med løse deler og en serie langt til side for blinken. Karoline Andersen viste at Samlagsmester-tittelen forige helg kanskje ikke var så stor bombe likevel. 28 treff på innledende og en sterk finale (10 treff) ga Karoline 5. plass i mesterskapet, mesterskapsmedalje og en plass på Akershuslaget til det prestisjetunge østlandsmesterskapet.

Resultatene ligger på sidene til arrangørene Øymark Skytterlag og Eidsberg Skytterlag .

Kretsmesterskapet i feltskyting ble i år arrangert som en dugnad mellom lagene i Krets II.
Gjerdrum skytterlag var teknisk arrangør og hadde gjort et meget godt forarbeid. Med-arrangørene kom til dekket bord på alle måter.
Finfelten samlet 26 deltagere og grovfelten 20 deltagere.
Finfelten gikk i samme løype som Gjerdum pleier å bruke. En flott finfeltløype med variasjon og utfordringer.
Grovfelten ble skutt fra standplassen med hold fra 160 til 350 meter.
For Nittedal måtte man lete litt etter lyspunktene: Konstanse Skøyen ble nummer to i mesterskapet i klasse Eldre Rekrutt, Rune Dahl skjøt hele 27 treff på innledende i klasse 2. Og... vi hadde med to aspiranter ut på feltskyting. Magnus Gundersen og Eirik Stavnås Lunde.
Ellers ble mesterskapet totalt dominert av Rælingen Skytterlag som vant samtlige klasser unntatt Juniorklassen. I denne klassen hadde de ingen deltagere.
Resultatene ligger på sidene til Gjerdrum Skytterlag.

Invitasjonen ligger på sidene til Gjerdrum Skytterlag.

Image
Romerikes Blad har fyldig dekning av samlagsmesterskapet. Blant annet omtale av Karoline som samlagets første kvinnelige grovfeltmester noen sinne.
Sjekk: Romerikes Blad .
Bildet til høyre er tatt i det seieren er et faktum.

Urskog Skytterlag arrangerte 2. mars årets samlagsstevne i feltskyting i området rundt Lierfoss-Aurskog. Uten snø og med flere plussgrader får arrangøren en utfordring både når det gjelder å finne terreng der det kan skytes og opparbeidelse av løypen med standplasser. Med plussgrader og vann kan dette bli en relativt "grisete" opplevelse med leire og søl. Dette hadde Urskog løst på en utmerket måte, og det hele kan summeres til et godt gjennomført stevne med jevne og fine konkurranseforhold.
For Nittedal Skytterlag ble dette en stor dag med mange gode prestasjoner både i rekrutteringsklassene og i senior. Fra Nittedal stillte 4 ungdommer og 7 seniorer, Karoline Andersen og Daniel Jøndal Listou hadde sin seniordebut i grovfeltløypa.
Finfelt
Innledende skyting gikk i en løype med middels vanskelighetsgrad med ganske lik skyteretning på alle holdene. Dette var forhold som de unge Nittedølene taklet meget godt. I klasse eldre rekrutt ble det Konstanse Skøyen som trakk det lengste strået og prikket inn 30 treff med hele 29 innertreff (30/29), dette resulterte i figur 1 i finalen. Deretter fulgte 4 skyttere med 30/26, Magnus Arneberg Nilsen var en av disse og fikk figur 3 i finalen. Magnus Skøyen endte opp med 29/15 etter ett bomskudd på hold 2. Dette resultatet gav også finaleplass med figur 18. I juniorklassen skjøt Kenneth Lines 26/18, etter 2 bom på hvert knehold, tre bom for mye til å få finaleplass. Dette var et resultat unge Lines ikke var fornøyd med etter flere sterke resultater tidligere i sessongen.
I finalen var vanskelighetsgraden økt, likevel skulle det bli flere omskytinger før vinnerne var kåret. Fra figur en holdt Konstanse hodet kaldt og prikket inn 12/10, men det hjelper lite når 4 andre gjør det samme, da er man like langt i kåringen og må skyte om. Magnus Arneberg Nilsen skjøt 12/9 og endte med det på en 6. plass. I 1. omskyting økes presset på skytterne og vinden mellom ørene på skytteren kan bli vel så sterk som den ute i naturen. Dessverre for Konstanse, så havnet et skudd utenfor figuren, og med 11 treff i dette selskapet så er det ferdig skutt. Hun endte på en hederlig 5. plass i mesterskapet og fikk med det medalje.
I samlagets feltkarusell teller Samlagsstevnet, pluss sessongens 3 beste resultater. Før helgens skyting låg Magnus Arneberg Nilsen på delt første plass, Konstanse Skøyen låg på 4 plass. Dette tilsa at det ville bli kamp om plassene under dagens innledende skytinger. Konstanse klarte med sitt resultat 30/29 å avansere en plass og endte på tredjeplass med siffrene 120/99. Kampen om førsteplassen ble usedvanlig hard og det måtte rangeres på fire hold før vinneren kunne kåres. Magnus Arneberg Nilsen viste seg sterkest og vant årets feltkarusell med 120/104.
Grovfelt
Grovfeltrunden bød på avstander fra 175 til 455 meter med dertil egnede figurer. I klasse 5 på hovedskytingen skjøt Odd Arne Samdal 28/19, Ketil Gundersen furlgte rett bak med 28/9. Dette skulle holde til henholdsvis 11. og 15. plass i klassen og finaleplass. I klasse 4 hadde Nittedal med 4 skyttere, Bjørn Dahl, Per Einar Lunde og debutantene Karoline Andersen og Daniel Jøndal Listou. Det skulle vise seg at debutantene kunne gi de gamle ringrever konkurranse. Daniel skjøt 29/13 ble nr. 3 i klassen, Karoline vartet opp med hele 30/18 og vant klasse 4. Dette skulle holde til figur 2 i finalen, Daniel fikk figur 11. De andre seniorene hadde ikke hellet med seg og skjøt på seg for mange bommer. Bjørn Dahl skjøt 24/9, ble nr. 13 i klassen. Per Einar fulgte på plassen etter med 22/6. Rune Dahl fikk 18/2 og ble nr. 8 i klasse 2.
I finalen ble skytterne satt på prøve, figurene var satt på henholdsvis 300 og 430 meter og stod opptil 80 meter over anbefalt avstand. Skytterne må selv vurdere avstanden, og det gir store utslag. Feilvurdering gir som regel lite treff, og i denne finalen var det mange som bommet. I det første finalelaget fikk Ketil Gundersen brukt sin erfaring og rutine, han skjøt 9 treff og endte opp med 37/2 og en 7. plass.
Daniel hadde figur 11 og skjøt i andre finalelag, avstandsbedømmelsen sviktet på det lange holdet og resulterte null treff. På kortholdet fikk han 5/3 og endte opp med 34/3 og en 15 plass totalt. Karoline Andersen hadde det meste under kontroll, mestret avstandsbedømmelsen, og prikket inn 11/4 og totalt 41/04. Dermed hadde Karoline utkonkurrert samtlig og hun er årets samlagsmester i felt. Dette er en meget sterk prestasjon, og resultatet var nok en overraskelse for mange, kanskje også for mesteren selv.

I lagskytingen kom Nittedalslaget på 2 plass, laget bestod av Odd Arne, Daniel og Ketil.

Følgende av våre skyttere ble tatt til å representere Akershus på Viken II neste helg:
Finfelt: Konstanse Skøyen og Magnus A Nilsen.
Grovfelt: Ketil Gundersen og Karoline Andersen.
Resultater på Samlagets hjemmesider: Akershus Skyttersamlag og hos arrangøren : Urskog .

Per Olav Listou
Skytterlagsleder


Lunner MC kjører enduro langs veien opp til 200 meter søndag 9. mars.
Banen er derfor stengt for utendørs skyting på denne søndagen.
Med lite tele i bakken så blir det en del spor etter enduroene, disse vil LUMS reparere så fort snøen er borte.
Per Olav Listou
Skytterlagsleder